Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Marcus Hellners varumärke lyfter efter sprintguldet

Publicerad: 25 februari 2011, 10:18

Efter den överlägsna VM-segern i gårdagens herrsprint växer Marcus Hellner. Det tror varumärkesexperten, Niklas Olovzon på Sports&Brands. Rivaliteten med norrmannen Petter Northug kan ge den svenska skidhjälten en extra skjuts.


Ämnen i artikeln:

Niklas OlovzonMarcus HellnerLKAB

Marcus Hellner - folkkär svensk skidhjälte FOTO: Scanpix

– Kampen mot Petter Northug kan utvecklas till en liknande duell som Björn Borg upplevde med John McEnroe när det begav sig. Här är Hellner Ice-Man och Northug den kaxige norrmannen. Den duellen betyder mycket för Hellners varumärke, säger Niklas Olovzon.

Efter succén under fjolårets Vinter-OS i Vancover etablerade sig Marcus Hellner i världstoppen och   i det svenska folkdjupet. Med gårdagens guld på norsk mark förstärker han sitt varumärke.

– Segern befäster hans position. Han visar återigen att han kan leverera i stora mästerskap och att segern är ett kvitto på at OS inte bara var en engångsföreteelse, säger Niklas Olovzon.

Idag rapporterade Dagens Industri om att sponsorn LKAB öppnar för en traineeplats till Marcus Hellner. Enligt Niklas Olovzon har 2000-talets utveckling visat att svenska idrottshjältar blivit bättre på att vårda de karriärer som väntar när de lägger idrotten bakom sig.

– Det har blivit allt vanligare att idrottsprofiler börjar planera sitt liv efter kariären medan de är aktiva. Vi ser allt fler som föreläser tidigt och utbildar sig. Både Kajsa Bergqvist och systrarna Kallur började sina karriärer i näringslivet innan karriären var avslutad, säger Niklas Olovzon.

Vad kan företag tjäna på att lyfta in idrottsprofler i verksamheten?

– Jag är förvånad att inte fler företag rekryterar idrotsporfiler. Det är bra för den interna moralen på företaget. Uppmärksamheten och de positiva accosiationer som personen skapar kan ge företagets varumärket en skjuts, säger Niklas Olovzon

Hur värderar du Marcus Hellner i den svenska skidhistorien?

– Han är på väg uppåt. Inte riktigt Gunde Svan-klass än. Han är den första i svensk skidsport på länge som visar att han kan leverera under press. För ett par år sedan fanns ett par riktigt stora sportvarumärken i Sverige: Stefan Holm, Anja Persson, Carolina Klüft och Christian Olsson. Idag finns egentligen bara Zlatan. Det gör att Hellner har bättre förutsättningar att bli riktigt stor.

Hur ser förutsättningarna ut på sponsorsidan?

Skidsporten har tidigare inte varit så attraktiv för sponsorerna. Nu visar det sig det finns ett riktigt starkt intresse för skidåkning och skidskytte i Sverige. Det är fortfarande inga jättesummor i sponsorpengar men utvecklingen pekar uppåt.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News