Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Maria Arnholm: Hårt byråklimat dåligt för jämställdheten

Publicerad: 18 april 2013, 13:29

Maria Arnholm.

Foto: Pressbild.

Jämställdhetsministern Maria Arnholm, med ett förflutet som vd på pr-byrån Springtime, gästade Stora Annonsördagen för att prata företagskultur och jämställdhet. Kommunikationsbranschen pekas ofta ut som mindre jämställd mellan könen, men hon hävdar att det faktiskt inte är så illa som det ofta målas upp. – Det finns jättemånga kvinnliga företrädare i pr-branschen. Riktigt så gubbigt är det faktiskt inte, säger hon.


Ämnen i artikeln:

Maria ArnholmStora Annonsördagen 2013

Samtidigt medger hon att det finns mycket kvar att jobba med.

– Springtime är ett bolag som är startat av flera starka kvinnor.  Hälften av ledningsgruppen och de anställda är kvinnor, och därför  uppfattades byrån som helt kvinnodominerad, säger Maria Arnholm.

Om pr-branschen är bättre på att tillsätta fler kvinnor i ledande  positioner är det något sämre ställt i reklambranschen. Maria Arnholm  spekulerar i att klimatet på byråerna kan spela in när det gäller den  bristande jämställdheten på de ledande positionerna.

– Jag har funderat över reklambranschen. Den är väldigt  tävlingsinriktad. Samtidigt som den är rolig och kreativ kan det vara  ett väldigt tufft klimat. Tävling och hård bedömning är något som killar i större utsträckning lär sig leva med som små och vi socialiseras in i olika roller.

För att komma tillrätta med det generella problemet krävs det att fler ser på sin verksamhet med jämställda glasögon.

– Vi ska inte lagstifta om kvotering. Men vi måste alla jobba för att göra det mer jämställt, säger Maria Arnholm.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.