Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 18 april 2013, 13:29
Maria Arnholm.
Foto: Pressbild.
Jämställdhetsministern Maria Arnholm, med ett förflutet som vd på pr-byrån Springtime, gästade Stora Annonsördagen för att prata företagskultur och jämställdhet. Kommunikationsbranschen pekas ofta ut som mindre jämställd mellan könen, men hon hävdar att det faktiskt inte är så illa som det ofta målas upp.
– Det finns jättemånga kvinnliga företrädare i pr-branschen. Riktigt så gubbigt är det faktiskt inte, säger hon.
Samtidigt medger hon att det finns mycket kvar att jobba med.
– Springtime är ett bolag som är startat av flera starka kvinnor. Hälften av ledningsgruppen och de anställda är kvinnor, och därför uppfattades byrån som helt kvinnodominerad, säger Maria Arnholm.
Om pr-branschen är bättre på att tillsätta fler kvinnor i ledande positioner är det något sämre ställt i reklambranschen. Maria Arnholm spekulerar i att klimatet på byråerna kan spela in när det gäller den bristande jämställdheten på de ledande positionerna.
– Jag har funderat över reklambranschen. Den är väldigt tävlingsinriktad. Samtidigt som den är rolig och kreativ kan det vara ett väldigt tufft klimat. Tävling och hård bedömning är något som killar i större utsträckning lär sig leva med som små och vi socialiseras in i olika roller.
För att komma tillrätta med det generella problemet krävs det att fler ser på sin verksamhet med jämställda glasögon.
– Vi ska inte lagstifta om kvotering. Men vi måste alla jobba för att göra det mer jämställt, säger Maria Arnholm.
Fredrik Thambert