Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mark Zuckerbergs drag: Facebook ska bli privat

Publicerad: 7 mars 2019, 07:35

Mark Zuckerberg.

Facebook ska bli ett vardagsrum, Googles förändring i programmatic kan göra annonsköpen dyrare och 72andSunny sparkar fem procent av personalen. Det och mer i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ReklamMorgonsvepet

Zuckerbergs drag: Facebook ska bli privat
Facebooks grundare Mark Zuckerberg lovar nu att Facebook rör sig mot att bli mer privat och sätta personlig integritet i första hand. I en bloggpost som fått stor uppmärksamhet i branschpressen säger han att Facebook ”idag känns mer som ett torg än en intim plats som till exempel ett vardagsrum.” Han lägger fram trenden med privata grupper och stories som försvinner snabbt – och menar att det är hit Facebook ska gå, fritt från hackare och spioneri.

Är detta en pr-kupp från Facebook i en tid av kris? Ja, det frågar sig i alla fall Techcrunch. Facebook har de senaste åren gått igenom flera dataskandaler. Men man konstaterar samtidigt hur viktig integriteten är i Facebooks fall och det är något som aktieägarna eftersöker. Det leder till en produktförändring, menar man.

Google förändrar programmatic – annonsörer kan få betala mer
Google går över till en första bud-modell i sin Ad Manager ”Adx”, ett skifte som sannolikt kommer resultera i att marknadsförare får betala mer för deras annonser. Adx har hittills haft en ”andra bud-modell”, vilket kan liknas med att vinna något på Ebay, skriver Adage. Flera av köpplattformarna (SSP:s) har redan gått över till förstapris-auktioner, men Google har väntat. Draget gäller display och video-utrymme.

Ett medieföretag som Adage har pratat med säger: ”publicisterna kommer nu att se en kortsiktig ökning av sina intäkter, men när köparna inser värdet av en impression kommer de att sjunka igen.”

En medarbetare på ett adtech-bolag: ”Det här är en dramatiskt meddelande från Google. Google har alltid varit en supporter av andrapris-auktion.”

72andSunny sparkar personal
Reklambyrånätverket MDC Partners har kommit med beskedet att de sparkar fem procent av sin personal i USA på reklambyrån 72andSunny. Detta ska drabba kontoren i New York och Los Angeles. 72andSunny har idag runt 500 anställda på tre kontintenter. I Sverige äger MDC Partners Forsman & Bodenfors.

Amazon stänger 87 pop up-affärer i USA
Amazon stänger ner de 87 elektronikfokuserade pop up-affärerna som de runt om i USA. Enligt Amazon var det ett experiment som de efter långt övervägande har valt att avsluta. Pop up-affärerna fanns bland annat i köpcentrum, Kohl’s och Whole Foods. Stängningarna kommer efter att Amazon gör en satsning på fysiska butiker.

Gillette och Twitch i allians
Rakhyvelsjätten Gillette satsar ännu mer på gamers. Man har nu inlett ett samarbete med Twitch kallat ”Gillette Gaming Alliance”. Här kan tittare på plattformen tjäna Twitch Bits, donationer, som kan användas för att stötta streamare. Genom att klicka på en Gillette-banner så kommer man kunna köpa produkter genom Amazon och i gengäld få upp till 250 Twitch Bits.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamMorgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.