Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Marknadschefen bakom SBAB:s show i Globen värvas av Tele2

Publicerad: 22 November 2017, 13:27

Tele2:s kommunikations- och marknadsdirektör Åse Holmberg och Lukas Krol.

I förra veckan realiserade Lukas Krol den galna planen om att fylla Globen med en show om boendeekonomi som marknadschef för SBAB. I februari blir han ny marknadschef för Tele2.


Ämnen i artikeln:

Tele2Reklam

I slutet av 2016 genomförde kommunikations- och marknadsdirektören Åse Holmberg och Tele2 en omorganisation. I samband med förvärvet av den danska operatören TDC tidigare under året försvann rollen som övergripande marknadschef på Tele2 och delas upp i affärsområdena Tele2 Privat, Tele2 Business och Comviq. Sedan dess har operatören letat efter en marknadschef för privatmarknaden. Efter en rekryteringsprocess som pågått hela året föll valet på SBAB:s nuvarande marknadschef Lukas Krol som i förra veckan arrangerade en uppmärksammad humorshow om boedneekonomi i ett fullsatt Globen under ledning av komikern Erik Haag.  

LÄS MER: Marknadschefen som ska fylla Globen

– Vi gjorde en ordentlig process där vi har kostat på oss att vara kräsna och varit mer angelägna om att hitta rätt än att vara snabb. Vi sökte efter en person som kunde upprätthålla ambitionen att vara Sveriges modigaste marknadsavdelning och organisation där vi fortsätter att vara ett varumärke som vågar utmana, säger Åse Holmberg till Resumé. Lukas Krol kommer från SBAB där han framfört mod som en central ingrediens i marknadsföringen.

Varför är mod så viktigt för Tele2?
– Det är viktigt på många plan i synnerhet i det medielandskap som vi har i dag där konsumenten exponeras för så otroligt mycket intryck. Då är det både viktigt att våga satsa på idéer som funkar, men också välja bort aktiviteter. Det ligger i Tele2:s DNA att göra nytt. Det här året har visat att vi återigen vågar testa att göra något nytt och samtidigt se vad vi kan bibehålla av det gamla. Vi har lanserat ett nytt kommunikationskoncept, lyft in nya samarbetspartners och gjort en omfattande omorganisation.

Lukas Krol tillträder som marknadschef för Tele2 Privat i februari:

– Jag är otroligt glad och stolt över att ha Lukas på plats. Han är helt rätt person att förvalta det arbete hans organisation och för att ta det vidare till nästa nivå. Samtidigt: att vara marknadschef på Tele2 har aldrig varit en one-man-show. Det har övriga teamet visat under det här året. Vi kommer att fortsätta att fokusera på uppkoppling i vår kommunikation och Lukas uppgift blir bland annat att hitta nya bevis inom det fältet.

Lukas Krol berättar varför han väljer att lämna SBAB.

– Det var aldrig min plan. Min tanke var att vara kvar och vidareutveckla den resa som vi påbörjat. Men när Tele2 hörde av sig så omprövade jag mitt beslut. Vi delar synen på kommunikation och varumärke. Med modig och nytänkande marknadsföring.

Hur ser du på risken att det emotionella spår du påbörjat för SBAB:s marknadsföring kommer att rivas upp när du lämnar bolaget?
– Nej, den risken ser jag inte. Vi är bara i början på resan och det här är ett lagarbete. Jag är otroligt stolt över mitt team. SBAB står bra rustade för att förvalta de värden vi har byggt upp under 2017. Att jag byter jobb handlar om att jag går till Tele2, inte att jag lämnar SBAB för det var som sagt aldrig min plan.

Som ny marknadschef, hur ser du på realtionen med Åkestam Holst?
– Jag kommer in och ser hur vi kan bygga vidare på det vi har i dag. Jag planerar inga större förändringar när det kommer till vilka byråer vi jobbar med.

Så "School of Power" hänger inte löst?
– Nej.

Åse Holmberg fyller i:
– För oss är det viktigt att utvärdera vår kommunikation och byrårelationer löpande, det är att leva Tele2:s värderingar. Med det sagt levererar det samarbete vi har med Åkestam Holst väldigt bra som det är.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Tele2Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.