Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Marknadschefer ljuger om hur mycket data de analyserar”

Publicerad: 11 september 2015, 08:52

Foto: Colourbox

Det hävdar dataexperten Slater Victoroff som också tipsar om hur företag borde jobba för att skapa mer effektiva modeller för analys.


Ämnen i artikeln:

Big Data

Slater Victoroff är till vardags vd på det Boston-baserade utvecklingsföretaget Indico Data Solutions. I Techcrunch skriver han en spaning som borde få många marknadschefer att haja till. Här hävdar han att marknadscheferna som han jobbar för ljuger om hur mycket data de sitter på.

"En kund sa till mig att de måste hantera miljarder telefonsamtal varje månad, en massiv mängd data. Så mycket dataanalys kräver en hög prislapp. Så fort jag förklarade detta kom sanningen fram: de hoppades att få miljontals samtal under de kommande månaderna. Även om de skulle nå sitt överoptimistiska mål skulle de bara ha en hundradel av den data de påstod sig ha.", skriver han i sin trendspaning.

Slater Victoroff anser att marknadsförare överdriver sina datamängder på samma sätt som fiskare drar på när de ska berätta om storleken på sina fiskar. Att överdriva sina dataanalyser är onödigt enligt skribenten, eftersom även stora företag bara använder små mängder data i sina analyser.

Han nämner Twitter som processar hela 8 terabit data varje dag, endast 0,5 procent av detta är textinnehåll. Wikipedias samlade data skulle kunna samlas på en USB-sticka. Han hävdar att små och medelstora företag borde hitta en annan modell för att få ut mer värde av den data de sitter på i stället för att bygga upp en enorm bank,

"De flesta djupa analyser kräver stora datamängder. Men vi kan också designa dem för att blandningar med små datamängder och träna algoritmen på stora datamängder innan vi prövar den på mindre. Det gör överföringen mellan 100 och 1000 gånger mer effektiv."

Slater Victoroff listar också tre stratups som är användbara vid dataöverföring

Dato's GraphLab Create: "Plattformen kan användas för att identifiera och sortera en stor mängd bilder på en sekund.

Clarifai's: Plattformen känner igen bilder genom API taggars text vilket gör foton mer sökbara., Fungerar också på strömmad video som gör att marknadsförare kan lägga upp en annons som är relevant kopplad till det innehåll användaren just tagit del av.

MetaMind's: En AI-plattform som kan avgöra om en tweet om ett varumärke är positivt eller negativt. För ett företag som vill få insikt i kundernas åsikter är detta mer användbart än demografiska analyser.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Big Data

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News