Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Marknadscheferna gillar Facebooks ogilla-knapp

Publicerad: 17 September 2015, 12:53

"Det är något som har efterfrågats av användarna och då helt rätt att utveckla tjänsten", säger Vings marknadschef Claes Pellvik.

Foto: Colourbox

Kan Facebooks kommande ogilla-knapp skapa huvudbry för marknadscheferna? Inte om man får Vings Claes Pellvik, Media Markts Mia Lund Hanusek och Lokas Stefan Santos som tror att ser den nya funktionen ännu ett sätt att få feedback.


Ämnen i artikeln:

FacebookVingMarknadschefLoka

Det har gått sex år sedan Facebook introducerade gilla-funktionen. Under ett event på Facebooks högkvarter i Menlo park, Kalifornien, meddelade grundaren Mark Zuckerberg att Facebook inom kort kommer att lansera en testversion av en ogilla knapp.

Ogilla-knappen ska också kunna tillämpas i situationer där det känns fel att "gilla" ett inlägg, till exempel ett inlägg med sorgligt budskap. Knappen ska ge användarna en möjlighet att uttrycka empati, enligt Mark Zuckenberg som också underströk att syftet med den nya funktionen inte är att "rösta ner" andras inlägg.

Vings marknadschef Claes Pellvik tycker det är bra att Facebook ger efter för användarnas krav.

– Det är något som har efterfrågats av användarna och då helt rätt att utveckla tjänsten.

Hur kan det här kommer att påverka hur ni agerar på Facebook?
– I dagsläget inte alls. Facebook är en plattform där många av våra kunder vill hänga, så då vill vi också vara där. Jag tror den nya funktionen kommer uppskattas och användas.

Ur ett marknadsföringsperspektiv. Vad ser ni för risker?
– Jag tror det här gör att vi måste vara ännu mer på hugget och alltid kommunicera relevanta budskap till våra följare. Eftersom vi kommer få en ännu mer direkt feed-back om vi gör ett bra eller dåligt jobb, och det är något vi i grund och botten gillar.

Även Lokas marknadschef Stefan Santos tror att Facebooks nya funktion kommer att ge dem nya vägar att få återkoppling på innehållet de delar i sitt flöde.

– Det här är en naturlig och odramatisk utveckling som följer exempelvis Youtube. Konsekvensen blir att vi får en något mer nyanserad feedback på det vi gör, vilket endast kan ses som positivt.

Media Markts marknadsdirektör Mia Lund Hanusek är även hon positiv till uppdateringen.

– Facebook måste självklart fortsätta att utvecklas för att upprätthålla engagemanget hos användarna. Att hitta fler sätt att reagera känslomässigt på ett inlägg känns som en naturlig förlängning.

Hur kan det här kommer att påverka hur ni agerar på Facebook?
– Vi försöker självklart göra innehåll som vi tror intresserar våra kunder. Vi får redan idag löpande feedback på våra inlägg genom alla kommentarer och lär oss hela tiden hur vi kan vara mer relevanta.

Ur ett marknadsföringsperspektiv. Vad ser ni för risker?
– Vi får som sagt redan idag löpande feedback genom alla kommentarer och kommer på detta sätt lära oss ännu mer om hur vi kan vara mer relevanta för våra kunder

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.