Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Marknadscheferna ratar Guldägget

Publicerad: 14 April 2010, 14:04

Betydelsen av framgångar i Guldägget har minskat avsevärt sett över de senaste fem åren. Bland marknads- och informationschefer är bilden av tävlingens betydelse lägst. Så många som 54 procent av de tillfrågade marknads- och informationscheferna i en Novusundersökning på uppdrag av Resumé uppger att betydelsen av framgångar i tävlingen har blivit mind­re eller mycket mindre de senaste fem åren.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetPer LeanderNovus

truefalse

*Källa: Branschpanelen. Undersökningen är genomförd av Novus Group. Novus och Resumés branschpanelen består av drygt 2 000 personer i medie- och reklambranschen. Ungefär fyra av tio i panelen ingår i företagets/organisationens ledningsgrupp. Drygt 22 procent är marknads- , kommunikations- eller informationschefer. (Grafik: Anna-Lena Lindqvist)

I kväll, torsdag, avgörs den 49:e upplagan av Guldägget. En tävling  som de senaste åren har utstått en rad kritik. Allt från  jurysammansättning till etikfrågor av bidrag. Oavsett utgången av  kvällens utdelning av priser inom de olika kategorierna har tävlingen en  ordentlig uppförbacke framför sig.

Novus Opinion har på uppdrag av Resumé ställt frågor till en panel som  består av personer i medie- och reklam­branschen om vikten av Guldägget.  

44 procent svarar att betydelsen av framgångar i Guldägget har blivit  mindre eller mycket mindre sett över de senaste fem åren. Ännu större är  siffran bland marknads- och informationschefer där 54 procent stämmer  in i kritiken. Endast 3 procent av de tillfrågade cheferna svarar att  betydelsen av framgångar i tävlingen har blivit större, ingen­ svarar  dock att tävlingens betydelse blivit mycket större.

Kanske än mer anmärkningsvärt är utgången på frågan av hur framgångar i  Guldägget påverkar en byrå. Den samlade bilden är att framgångar i  tävlingen blir mest en egotripp för den egna byrån. 59 procent av de  tillfrågade svarar att framgångar är något som till störst del stärker  det egna självförtroendet, och endast 16 procent svarar att framgångar i  tävlingen blir ett slags egen ”kvalitetskontroll”.

Radiotjänsts kommunikationschef Per Leander som vann ett guldägg  förra året med den uppmärksammade ”tackfilmen”, signerad Draftfcb, tror  att en av anledningarna­ till tappet av tävlingens betydelse är för att  branschen är väldigt duktig på att premiera sig själv genom flera olika  tävlingar.
– Den positiva aspekten är att branschen får mycket uppmärksamhet,  nack­delen blir dock att vissa kan tycka att det blir en inflation vad  gäller tävlingar i branschen, och att betydelsen av Guldägget då också  minskar, säger han.

Hur viktigt anser du det är att placera sig bra i Guldäggssammanhang?
– För oss är det extra viktigt i och med den varumärkesförflyttning som  vi har gjort de senaste åren. Tänker man tillbaka fyra fem år hade man  aldrig trott att vi skulle vara en Guldäggsvinnare, så att vinna ett  guldägg blir då också en sorts bekräftelse på att det arbete vi har  gjort är bra.
– Men i upphandlingssammanhang, där är det av betydligt mindre vikt för  upphandlingens skull att en deltagande byrå har vunnit ett guldägg. Så  funkar det inte, den enda eventuella fördelen är att den byrå som  ställer sig framför mig, med ett guldägg i bagaget, möjligen har bättre  självförtroende. Så vinst eller inte i Guldägget – har man gjort ett bra  kommunikationsarbete är det egentligen skit samma hur det går i  Guldägget – men visst är det roligare att vinna!

Även Miriam Nilsson, projektledare med marknads­föringsansvar på  Svenska Spel, stämmer in i uppfattningen att Guldägget är mer en rolig  grej än något som har vidare betydelse.
– Det är aldrig ett självändamål att vinna ett guldägg. Fast när man har  något som är nominerat eller vinner, då är det givetvis
roligt och om vi vinner så firar vi detta, men mer än så märker vi  egentligen inte av det hela.
– Enligt mig fyller väl tävlingen sin plats, men det är fortfarande mer  en kul grej än något som har vidare betydelse.

Tero Marjamäki


Ämnen i artikeln:

GuldäggetPer LeanderNovus

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.