Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Marknadsför Anyfins nya tjänst – visar upp skräckräkningen och taggar ministern

Publicerad: 28 januari 2022, 11:10

Foto: Sofia Wistam / Mikael Lundblad / Johan Jeppsson/TT

Anyfin lanserade i veckan ett nytt verktyg där kunder erbjuds dela upp sina elräkningar utan ränta. Johanna Eklund, PR- och marknadsföringsansvarig på Anyfin, berättar om strategin och inviten till regeringen – som görs via Sofia Wistam.


Ämnen i artikeln:

Anyfin

I ett Instagram-inlägg i samarbete med fintech-bolaget Anyfin visar programledaren Sofia Wistam upp en saftig elräkning på 20 000 kronor. I inlägget berättar hon om Anyfins nylanserade tjänst, Dela upp din elräkning, och taggar in energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar (S).

Tanken bakom tjänsten är att hjälpa de hushåll som inte har möjlighet att vänta på det retroaktiva stödet från regeringen, berättar Anyfins PR- och marknadsföringsansvariga Johanna Eklund.

– Vi tog fram den här tjänsten för att vi känner att regeringen inte gör tillräckligt. Vi kommer inte kunna hjälpa alla heller, men vi vill göra mer och lätta den finansiella stressen som så många hushåll känner när det blir höga räkningar. I dagsläget vet man inte när det retroaktiva stödet kommer betalas ut. Enligt våra undersökningar har endast 51 procent en sparbuffert, så även om stödet delas ut så sker det retroaktivt, och det kommer inte hjälpa de som inte kan betala just nu, säger hon.

– Vi har både tekniken och plattformen att snabbt ställa om och faktiskt erbjuda en tjänst som gör det möjligt att dela upp kostnaden utan ränta och avgifter, och det blir vårt sätt att hjälpa till.

Att använda sig av influencer marketing eller kändissamarbeten är en viktig del av Anyfins strategi och i det här fallet kunde Sofia Wistam sätta fingret på en situation som många känner igen sig i.

– Vi har samarbetat flera gånger förut, och nu när vi har byggt tjänsten ville vi få ut det till våra kunder. Sofia Wistam har själv fått en väldigt hög elräkning. Det här är ju det man vill uppnå med influencer marketing överlag, att tillsammans med profiler få ut ett viktigt budskap som gäller just nu. 

LÄS OCKSÅ: Rekordhöga priser – nycklarna till kommunikation under elkrisen 

Hur viktiga är ambassadörer och samarbetspartners för varumärket Anyfin?
– Det är otroligt viktigt. I den här tiden, för att kunna kommunicera som bolag, speciellt inom fintech, är det en väldigt viktig del att få in både värdegrunden som vi står för och hur tjänsterna fungerar. Där spelar influencer-profiler en stor roll.

Kommer vi ser mer av den här typen av ”realtids”-marknadsföring?
– Det tror jag absolut, vi bygger alltid produkter som kunderna behöver just nu. Idag är det elpriser, i morgon något annat. Då ska vi självklart göra det vi kan för att ställa om och hjälpa till med det vi kan, säger Johanna Eklund. 

I Instagram-inlägget är energi- och digitaliseringsministern intaggad. Tar ni politisk ställning?
– Regeringens stödpaket är unikt, och vi tycker det är positivt att man försöker göra något. Men det är fortfarande så att det inte kommer kunna hjälpa alla, och man får inte hjälp just nu. Tanken med att i inlägget tagga Khashayar Farmanbar är att uppmärksamma det. Vi vill ge en invit och öppna upp för den diskussionen. Det hade varit väldigt intresserad att se Sofia Wistam träffa energi- och digitaliseringsministern tillsammans med Anyfin's vd Mikael Hussain och prata om hur fintech-branschen kan hjälpa till i såna här situationer. Vi har tekniken att snabbt kunna ställa om och hjälpa till. Det borde ligga ministern varmt om hjärtat också, tänker jag. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

Anyfin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.