Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 23 april 2020, 07:38
Flixbus AB har inte fog för att påstå att bolagets resor är klimatsmarta. Det bedömer Reklamombudsmannens opinionsnämnd efter att ha granskat en tv-reklam.
I den 20 sekunder långa reklamfilmen som visats på Eurosport 1 och fortfarande ligger kvar på Youtube säger en speakerröst: ”Upplev världen med klimatsmarta och prisvärda resor” ett budskap som i slutet av filmen upprepas ”Från ett klimatsmart val mot en grönare framtid”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Anmälaren hävdar att Flixbus bussar inte är grönare än andra bussar och bedömer därmed att reklamfilmen innehåller vilseledande miljöpåståenden.
Reklamombudsmannens Opinionsnämnd anser inte att annonsören på ett ”betryggande sätt” styrkt att påståendena om klimatsmart resande som giltigt. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artiklarna 5 och D1 i ICC:s regler.
Reklamfilmen är producerad internt av bolaget.