Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Marknadsför resorna som klimatsmarta – fälls för vilseledande miljöpåstående

Publicerad: 23 April 2020, 07:38

Flixbus AB har inte fog för att påstå att bolagets resor är klimatsmarta. Det bedömer Reklamombudsmannens opinionsnämnd efter att ha granskat en tv-reklam.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenHållbarhet

I den 20 sekunder långa reklamfilmen som visats på Eurosport 1 och fortfarande ligger kvar på Youtube säger en speakerröst: ”Upplev världen med klimatsmarta och prisvärda resor” ett budskap som i slutet av filmen upprepas ”Från ett klimatsmart val mot en grönare framtid”. 


Anmälaren hävdar att Flixbus bussar inte är grönare än andra bussar och bedömer därmed att reklamfilmen innehåller vilseledande miljöpåståenden. 

Reklamombudsmannens Opinionsnämnd anser inte att annonsören på ett ”betryggande sätt” styrkt att påståendena om klimatsmart resande som giltigt. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artiklarna 5 och D1 i ICC:s regler.


Reklamfilmen är producerad internt av bolaget. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.