Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Marknadsföringen exploderade på Singles day

Publicerad: 12 november 2018, 07:44

Foto: Mostphotos.

Singles Day expanderar i Sverige, priset på Snapchats annonser sjunker kraftigt och prenumerationsintäkter större än annonsintäkter i norska medier. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerMorgonsvepet

I fjol lanserades för första gången det så kallade Singles Day i Sverige, men dagen uppstod redan 1993 i Kina som en motreaktion på Alla Hjärtans Dag. Förra året var det Elgiganten som tillsammans med byrån Nord DDB introducerade Singles Day genom ett samarbete med Fat Jewish. Elkedjans marknadschef Johan Järnliden berättade för Resumé i förra veckan att han räknade med dubbel försäljning på Singles Day i år jämfört med i fjol.

Och andra året dagen uppmärksammas i Sverige tycks den ha slagit igenom på bred front hos marknadschefer, inte bara på Elgigantens huvudkontor. För att missa den mängd erbjudanden som fyllde inkorgen i går måste man nog leva under en sten. Pricerunner bedömer att shoppingdagen ökade med 70-100 procent, enligt Breakit.

Även utanför Sveriges gränser slog dagen stort. Alibaba exempelvis, sålde för 280 miljarder kronor med rabatter på tusentals varor. Som jämförelse drog nätjätten under Black Friday i fjol in 42 miljarder kronor. Det skriver Dagens Industri.

Fortune byter ägare
Magasinet Fortunes ägare Meredith säljer bolaget till den thailändsk affärsmannen Chatchaval Jiaravanon för 150 miljoner dollar. Meredith förväntar sig att affären går igenom innan 2018 är slut. Chatchaval Jiaravanon uppges vilja satsa på magasinets digitala utbud och driva igenom en internationell expansion. Nyheten om försäljningen kommer bara dagar efter att affären med Time Magazine avslutats. Det skriver Adweek.

P&G-chef: Handelskrig kommer skada amerikanska varumärken
Just nu pågår intensiva förhandlingar om handel mellan USA och Kina. Det har fått P&G:s vd David Taylor att se rött. Bolaget är baserat i USA men har över en miljard kunder hos sina 20 varumärken i Kina.

– ¬Jag är mest orolig över att handelskriget förstör konsumenters förtroende för amerikanska varumärken. Det är inte bra alls, det tror varken jag eller företaget. Vi tror på fri och öppen handel, säger han till CNBC.

Facebook släpper utmanare till succéappen Tiktok
Tiktok, en app för korta videoklipp och livesändningar, har gjort stor succé i Kina med över 500 miljoner månatliga aktiva användare. Under den senaste tiden har appen också vuxit lavinartat i USA. Nu väljer Facebook att mer eller mindre att kopiera konceptet i en ny app kallad Lasso. Det skriver Techcrunch.

Khashoggis sista ord i livet enligt källa: Jag kvävs
Mordet på den saudiska journalisten Jamal Khashoggi är fortfarande, efter en månads tid, en gåta. Han mördades inne på Saudiarabiens konsulat i Istanbul, men inga kvarlevor har ännu hittats. Däremot släpps nu nya uppgifter om vad som hände inne på konsulatet. Enligt tidningen Al Jazeera, som talat med en turkisk källa som hört den ljudinspelning som skedde under mordet, ska en plastpåse ha trätts över journalistens huvud. Hans sista ord ska enligt källan ha varit:
"Jag kvävs ... ta av den här påsen från mitt huvud, jag är klaustrofobisk."

Priset på Snapchats AR-annonser har sjunkit kraftigt
När Snapchat lanserade sina AR-annonser var de, med priser i 500 000 dollars-klassen, för dyra för de flesta annonsörer. Tack vare den 50 dollarsnivå som introducerades tidigare i år, är nu fler annonsörer villiga att testa annonserna. 50-dollars priserna refererar till tjänsten "Snaps Ads to AR", där användare kan se tiosekunders-annonser mellan videos i Snapchat Discover och kan svajpa uppåt för att uppleva AR. Annonsplatsen skiljer sig alltså stort från placeringen som först lanserades: i filter-funktionen. Den placeringen kostar fortfarande sexsiffrigt. Men de nya annonspriserna möjliggör att mindre annonsörer nu kan testa appen. Det skriver Digiday.

Prenumerationsintäkter större än annonsintäkter i norska medier
En färsk rapport från Medietilsynet visar att prenumerationsintäkter för första gången överstiger annonsintäkter för norska medieverksamheter.

– Vi ser en positiv utveckling för tidningarnas abonnemangsintäkter och de kommersiella tv-bolagen ökade sina intäkter 2017, i huvudsak tack vare ökade prenumerationsintäkter. När annonsintäkterna fortsätter att falla, gör det att intäkter från användarmarknaden för första gången går om, säger Mari Velsand på Medietilsynet till norska Kampanje.

Nordea väljer Group M
Group M blir ny partner till Nordea efter att pitchen för bankens nordiska samlade content- och mediebudget har avslutats.
– Detta content- och mediekontrakt är det första i sitt slag på denna skala i Norden. Nordea bad inte om en tv-spot och en medieplan. De efterfrågade datainintegrering, audience planning, redaktionellt tänk och en typ av kreativitet som gör skillnad. Outforskad mark för vilken byrå eller annonsör som helst. Vi är övertygade att vårt Open Agency-tänk signalerar en ny riktning för vår verksamhet och vi är extremt taggade över det här uppdraget, säger Martin Hugosson, VD för GroupM i Sverige, i ett pressmeddelande.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklambyråerMorgonsvepet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.