Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 6 februari 2014, 13:30
Volvo FMX 8x6
Foto: Pressbild.
Fordonsjätten, Volvo AB, drar ned verksamheten med 4 400 tjänster. – Vi kan inte utesluta neddragningar på marknadssidan, säger Karin Wik på Volvo-koncernens pressavdelning.
Ämnen i artikeln:
VolvoHon vill inte föregå fackliga förhandlingar och specificera antalet personer som berörs på marknadssidan.
Volvo-koncernen har 115 000 anställda, varav man räknar med 4 400 personer ska få lämna bolaget.
Volvo kallar det en ”strukturell neddragning av antalet tjänstemän”.
– Först och främst handlar det om att dra ned på våra konsulter för att minska kostnaderna, sedan erbjuder vi frivilliga lösningar och först därefter kan det bli tal om varsel, säger Karin Wik.
Hon menar att det handlar om ett stort och övergripande effektiviseringsprogram, vilket innebär att man ser över samtliga kostnader.
– Vi talar först och främst om supportfunktioner som IT, HR och finans. Det vi kallar stabssupport. Sedan får man tänka vilka av dessa som finns inom marknadsföringsdelen, säger Karin Wik.
Men det kan det alltså bli en stor neddragning på marknadssidan?
– Jag vill inte spekulera i något sådant och föregå fackliga förhandlingar, säger Karin Wik.
Hon vill heller inte gå in på hur mycket man ska dra ned på konsultstyrkorna inom pr och reklam.
– Marknadsföringen av varumärken går i cykler. Det vill säga det är extra intensivt när en ny produkt ska lanseras, säger Karin Wik.
Hon vill heller inte gå in på var eventuella neddragningar på marknadssidan skulle kunna ske.
– Det är ingen centralstyrd funktion, utan vi har exempelvis lastbilsvarumärket Mack i USA och de har sin marknadsorganisation precis som våra japanska varumärken har sin, säger Karin Wik.
Karl-Johan Byttner
Ämnen i artikeln:
Volvo