Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Marta Karlqvists oväntade lyxliv i Cannes

Publicerad: 16 juni 2014, 08:30

Cohn & Wolfes Sverige-vd Marta Karlqvist bor flott i Cannes.

Pr-byrån Cohn & Wolfes Sverige-vd Marta Karlqvist skulle egentligen inte ha åkt till Cannes. Men när den globala chefen plötsligt lämnade återbud fick hon överta biljetten och det glamorösa boendet på lyxhotellet Majestic.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2014Marta KarlqvistCohn & Wolfe

Marta Karlqvist är på Cannes Lions för första gången. Och hon hamnade där mer eller mindre av en slump.

– Min (globala) chef skulle egentligen varit här, men hon fick förhinder och skickade mig i sitt ställe. Det kan ha att göra med att vi är nominerade i PR-kategorin med Lidl/Dill the Restaurant som vi genomfört i nära samarbete med Ingo, säger Marta Karlqvist.

Majestic är ett av de allra lyxigaste hotellen, hur är det att bo där?
– Förträffligt.  Det är alltid trevligt att få "ärva" ett hotellrum på ett av Cannes mest ikoniska hotell, vilket dessutom ligger mitt emot Palais des Festivals. Att övriga hotellgäster främst består av pensionerade par med matchande pastelloutfits kan jag leva med.

Vad ser du fram emot mest under veckan?
– Att få möjlighet att träffa och prata med så många skarpa, intressanta branschmänniskor. Det är också oerhört inspirerande att lyssna på alla seminarium där världens mest kreativa case lyfts fram.

Varför är det viktigt att vara i Cannes?
– Med tanke på att gränserna mellan disciplinerna suddas ut blir det allt viktigare att stärka relationerna med de modigaste kommunikationsköparna i världen. Många av dem råkar, som av en händelse, befinna sig i Cannes. Ett flertal svenska byråer verkar även ha hittat köpare här. Sen är det självklart trevligt att vara på plats om man får med sig ett lejon hem.

Hur ser du på att det bland de svenska byråerna i pr-kategorin bara var reklambyråer nominerade och ingen pr-byrå?
– Nja, det kanske inte så tydligt framkommit att vi genomförde Dillkampanjen i samarbete med Ingo. I och med det så är ju faktiskt en svensk pr-byrå nominerad. Dessutom representerar två av mina kollegor Sverige i Young Lions så förhoppningsvis åker vi inte hem helt lottlösa.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.