Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Martin Cedergren: Att hantera miljardsiffrorna på annat sätt vore att manipulera och ljuga

Publicerad: 9 juni 2021, 13:57

The Isolated Cinema redovisar en potentiell reach på 8,5 miljarder – siffror som varit föremål för en granskning av Resumé Insikt. Byrån bakom kampanjen är Stendahls, vars kreative chef Martin Cedergren undrar hur de annars skulle ha hanterat kampanjens resultat – eftersom siffrorna stämmer med den standard som branschen använder för räckvidd.


Ämnen i artikeln:

Martin CedergrenStendahls

// Detta är en replik till Kenneth Danielsson och Resumé angående ”The Isolated Cinema är modig – men varför måste de överdriva räckviddstalen så?”//

I korthet är vi nog helt överens: Det behövs absolut en mer begriplig och enad branschstandard kring hur vi ska mäta till exempel pr-effekt och pr-värde framöver. Det har jag varit på sedan många år i olika jury-sammanhang. Speciellt när underlaget redovisas utan en eller flera trovärdiga källor. Kör en snabb screening av ett antal vinnande case från till exempel Cannes Lions de senaste åren så förstår man ännu bättre det behovet. 

LÄS MER: 33 miljoner i räckvidd gav bara 1300 böcker – kan annonsörer verkligen lita på effektmåtten?
LÄS MER: Räckvidd 8,5 miljarder – really? Vi räknar om effekten för sex hyllade kampanjer
LÄS MER: Kenneth Danielsson: ”The Isolated Cinema är modig – men varför måste de överdriva räckviddstalen så?”

Det är just därför vi i dagsläget använder oss av de mätverktyg som är branschstandard och anses vara trovärdiga källor.I detta fall Meltwater, där potentiell räckvidd av kampanjen The Isolated Cinema rapporteras in till ca 8,5 miljarder. 

Men då ingår till exempel inte genererad potential reach som inslag i olika tv-nätverk (till exempel körde Al-Jazeera inslaget om Isolated Cinema vid flertalet tillfällen under samma dag globalt), eller ett stort antal posts och inlägg på olika SoMe plattformar, eller otaliga konversationer i forum som till exempel Reddit (bara detta inlägg genererade 43,5k likes och över 1000 kommentarer, och så vidare. Googlar man ”Isolated cinema” så hittar man säkert fler inslag som Meltwater inte kunnat redovisa. Vi har även plockat bort ett antal mätpunkter där vi anar att det mer handlar om Göteborg Film Festival i första hand än The Isolated Cinema. 

Vi har även fått in underlag från en annan plattform, Notified, där potential reach låg på 16 473 601 647 redan efter några veckor. Men vi valde Meltwater då Göteborg Film Festival använt just det verktyget sedan flera år för att bäst jämföra och utvärdera.

Så hur skall vi annars hantera detta resultat? Borde vi tänka ”oj, vilka hisnande siffror” och medvetet reducera dem till något som upplevs mer rimligt? Det vore att manipulera fakta och ljuga. Eller borde vi tänka ”oj, vilka kanonsiffror, men ingen kommer att tro på dem och sonika ej redovisa dem?” Det vore att förneka sanningen och tappa all form av förtroende för både mätverktyg och behov av en trovärdig källa.

Vi valde att ofiltrerat redovisa den siffra verktyget gett oss. Det är en av många konklusioner av vår kampanj. En annan siffra är till exempel antalet digitala biobesök som är mer än 200% fler än de analoga besöken jämfört med året innan, vilket är helt otroligt bra. Jag gissar att de flesta bedömare ej väger in endast en mätpunkt i redovisningen utan bedömer helheten. Inte minst vad pr-effekten genererat rent affärsmässigt.

Avslutningsvis, vi som jobbat med denna aktivering är stolta över att en hel värld uppmärksammade The Isolated Cinema några veckor när det var som kallast och mörkast i vårt avlånga land. 

Att vara ”top news” på CNN globalt samtidigt som stormningen av Kapitolium är ett stolt ögonblick. Ett annat är att få några av de största medierna i världen som New York Times, AP, AFP, ZDF och Al Jazeera att besöka lilla Hamneskär är få event i vårt land som haft samma nivå av internationell närvaro. Men kanske är det stoltaste att festivalen klarade en otroligt tuff utmaning: att överleva en global pandemi. 

Hoppas fler känner samma känsla. Inte minst då debatten verkar handla om att vi tror att vi når fler människor än som existerar på vår jord, vilket inte är fallet. Vi redovisar det mätverktygen ger oss underlag på; ”potential reach”. Som ett av flera resultat. 

Men tveka inte en sekund till att bjuda in berörda för en bättre branschstandard inom PR-mätningar. Vi är på!

Med vänliga hälsningar,
Martin Cedergren, kreativ ledare på Stendahls

Martin Cedergren

Ämnen i artikeln:

Martin CedergrenStendahls

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.