Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Martin Sorrell: "Kunderna experimenterar mer än någonsin – kreativitet går inhouse"

Publicerad: 22 Juli 2019, 09:26

Martin Sorrell, grundare av WPP och S4 Capital.

Foto: Pontus Höök

Förre WPP-chefen i stor intervju med Adweek om byrånätverkens oförmåga att ändra affärsmodell, techjättarna som ”frenemies” och varför inhouse blir viktigast.


Ämnen i artikeln:

Martin SorrellTechFacebookKreativitetReklamGoogleS4 CapitalSir Martin SorrellByråWPP

Som byrånätverkets WPP:s grundare har Martin Sorrell blivit reklamlegendar. För drygt ett år sedan startade han holdingbolaget S4 Capital, som bland annat har köpt byråerna Mediamonks och Mightfive. I en intervju med Adweek (kräver inlogg) berättar han bland annat om de utmaningar som byrånätverken står inför.

– De traditionella byråerna kan inte ändra sin modell, de kan inte byta spår. Ett annat problem, som jag tror, är vad jag ”management by spreadsheet”. Vi ser ett antal holdingbolag som gör centrala beslut och ignorerar verksamheterna på lokal nivå, säger han till tidningen.

LÄS MER: Sorrells nya medieimperium – här är fem höjdpunkter

Martin Sorrell har länge haft ett ont öga till Facebook och Google, men har på senare tid mjuknat.

– Bolagen har mognat. Orsaken kan vara fler regleringar eller hot om fler regleringar. Facebook har nu 30 000 och Google 15 000 människor som bevakar redaktionellt innehåll. Så det finns en gradvis, möjligtvis motvillig acceptans, att de inte är rena techbolag, utan mediebolag.

Tillväxten i inhouse kommer bara öka.

– Kunder är villiga att experimentera till en nivå som jag aldrig tidigare har sett. De säger att vi måste ta tillbaka kontrollen över datan, därför växer inhouse. Och inhouse ökar inte bara på mediesidan, utan även inom det kreativa, säger Martin Sorrell.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.