Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Martin Sorrell ska bygga superbyrå

Publicerad: 6 december 2007, 11:50

Jobbar du med marknads- kommunikation på något sätt? I så fall behöver sir Martin Sorrell dig. På tre månader ska han bygga en ny superbyrå. Personalbehov: 1000 kreatörer.


Martin Sorrell

Det kan finnas vissa nackdelar med jobbet. Troligtvis blir nya byrån stationerad i Texashålan Round Rock och den huvudsakliga sysslan blir att kränga tråkiga kontorsdatorer. Det är tydligt utsagt att byrån ska göra reklam som säljer, den som är ute efter reklampriser ska söka sig någon annanstans.

 Troligtvis är det här årets största affär i reklambranschen. Pc-jätten Dell har anlitat reklamkoncernen WPP för att ta hand om företagets marknadskommunikation. Från reklam till medieplanering, CRM och pr. Hela affären omsluter 4,5 miljarder dollar på tre år och WPP får 10 procent.

 Allting runt Dell-affären är gigantiskt. Dell är ett av världens största företag och var fram till för några år sedan störst på pc-marknaden. Men företaget har tappat greppet och konkurrenter som HP har hunnit ikapp. Både försäljning och aktiekurs har rasat. I år trädde grundaren Michael Dell in i den operativa ledningen igen. En av hans första åtgärder var att söka efter en ny byrå till företaget. I dag tar cirka 800 byråer över hela jorden hand om Dells marknadskommunikation och företaget vill få bättre samordning.

 Därför bjöd man inte in enskilda byråer till pitch utan de stora holdingbolagen Omnicom, Publicis, WPP, Havas och IPG.
 Sju månader tog utvärderingen, som kallades Project DaVinci, och det Dell ville ha reda på var företagens analytiska förmåga.
 – Vi förväntar oss att alla byråer är kreativa men den analytiska förmågan är extremt viktig för oss. Aktieägarvärde är viktigare än att vinna reklampriser, säger Dells marknadsdirektör Mark Jarvis till Adage.

 Dell bad heller inte holdingbolagen om exempel på kreativa lösningar utan strategier för all marknadskommunikation. I slutskedet stod det mellan IPG och WPP och WPP tog till slut hem det gigantiska kontot.
 WPPs lösning var att starta en ny byrå, Dell Agency, som ska ta hand om Dells all marknadskommunikation. Det stämmer överens med bolagets ambition att alla lösningar till kunderna ska finnas under samma tak.
– Med Dell tror vi att det finns en stor möjlighet att utveckla en helt integrerad ansats över alla marknadsdiscipliner, säger WPPs koncernchef Martin Sorrell till Wall Street Journal.

WPP får alltså 10 procent, 450 miljoner dollar, för jobbet. Men det är inget litet projekt Sorrell tagit på sig. Fram till mars ska han skaka fram en byrå med 1000 kreatörer som ska marknadskommunicera Dell över hela jorden.

Dell tillåter dock att nya byrån jobbar med andra kunder bara det inte är någon annan pc-tillverkare.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.