Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mary J Bliges Burger King-film väcker rabalder

Publicerad: 5 april 2012, 06:37

Burger King har fått hård kritik kring en reklamfilm där Mary J Blige sjunger om kycklingar. Filmen släpptes på Youtube under måndagen, men var borta under tisdagen. Enligt Burger King är det dock bara tillfälligt. Mary J Blige hävdar att filmen inte var färdig och lades ut av misstag.


Ämnen i artikeln:

Burger KingAdAge

Burger King fått hård kritik för att sin nya reklamfilm där sångerskan, musikproducenten och skådespelerskan Mary J Blige  sjunger om: "crispy chicken, fresh lettuce, tre cheeses". Kritikerna  hävdar att filmen ger en stereotyp bild av svarta, enligt Adage.

Filmen lades ut på Youtbube under måndagen och försvann under  tisdagen, men enligt Burger King har den bara plockats bort temporärt på  grund av frågor musikrättighetsfrågor.

Burger King har värvat en  rad tyngre kändisar för att göra reklam för nya produkter på sina menyer,  varav Mary J Blige alltså är en av dessa.

Men på webbplatser som clutchmagonline.com, vilket är en tidning för svarta kvinnor har reaktionerna inte låtit vänta på sig.

Här  menar man att den stereotypa bilden av svarta som älskar kyckling är  flera hundra år gammal och att verkligheten ser annorlunda ut idag.

En  annan liknande sajt, hellobeautiful.com skriver att Mary J Blige  framgår som ett aprilskämt. Inte minst med tanke på att Burger King har  plockat bort filmen.

Mary J Blige har bemött kritiken med att Burger King släppte en ofärdig version av reklamfilmen:

"Jag  gick med på att vara en del av en rolig och kreativ kampanj som skulle  visa en drömsekvens. Men olyckligtvis blev det ju inte så i den filmen  så jag kan förstå att mina fans är upprörda över vad de har fått se. Men  om du är en May fan borde du känna till att jag aldrig skulle ha låtit  en ofärdig reklamfilmen som den du har fått se publiceras"

Burger  King har medgett att den kritiserade reklamfilmen inte innehåller någon  drömsekvens och att man är i full färd med att redigera om filmen för att  den ska hålla sig till ursprungstanken.

Kampanjen är framtagen av  Mother i New York och inkluderar alltifrån Jay Leno och David Beckham  till Steven Tyler, Sofia Vergera och just Mary J Blige.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Burger KingAdAge

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.