Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mary Lee Sjönell går mot strömmen

Publicerad: 11 februari 2009, 15:18

När andra minskar går reklamprofilen Mary Lee Sjönell mot strömmen. 0ch startar byrån Bongo. Hon tackar delvis de tuffa tiderna för möjligheten: – Det kommer att finnas fler duktiga frilansare än någonsin, säger hon med tydlig adress till svenska kreatörer.


Ämnen i artikeln:

Mary Lee Sjönell

Mary Lee Sjönell

De var under Cannesfestivalen i somras, som fröet till Bongo såddes.
– Jag drog i gång planerna tillsammans med några av Finlands ledande marknadsförare, säger Mary Lee Sjönell.
Ett drygt halvår och en global finansiell kris senare ställer hon själv den retoriska frågan: Varför starta en byrå i dessa tuffa ekonomiska tider?
– Det enda vi säkert vet är att under tider av global ekonomisk oro och recession är tillgången på frilansande internationella toppkreatörer på topp. .
Hennes nya byrå Bongo kommer att vara uppbyggd kring en kärna av fem personer, med ett nätverk av frilansare knutna till sig.
– Samtliga fem i kärnan blir också delägare, säger Mary Lee Sjönell.
Ett annat finländskt bolag blir också partner till Bongo.  Byråns hemadress blir Helsingfors.

Främst finländska kunder
– Våra kunder finns i första hand i Finland, men kreatörerna kanske vi hittar i New York eller Stockholm.
Hon vill än så länge inte avslöja vilka personer som ingår i kärnan:
– Vi vill heller inte låsa oss vid namn på detta stadium eftersom vi fortfarande befinner oss i en rekryteringsfas. 
I första hand söker Mary Lee Sjönell personer till ett kreativt team.
– Jag ska fungera som exe­cutive creative director och är den som sätter samman teamet.
Hon ser designbyråns sätt att arbeta som en förebild för Bongo.
– Byråer som kan jobba projektorienterat i team är de som klarar sig bäst under sådana förhållanden som vi upplever nu. Därför ska också Bongo vara uppbyggd kring en liten grupp människor.
– Det svarar också mot en kunddriven utveckling, eftersom kunderna allt oftare vill välja vilka kreatörer som de ska arbeta med.   
Även när det gäller inriktning på byrån ska Bongo gå mot den rådande trenden där allt fler byråer bygger sitt erbjudande kring kommunikation som fungerar 360 grader, det vill säga på fler plattformar samtidigt.
Mary Lee Sjönell går så långt att hon vill återföra begreppet reklam till sin klassiska betydelse. Hon talar om en renässans för ”great ads”.
– Trots att vi befinner oss i en brytningstid inom kommunikation, som med Barack Obama-kampanjen, kommer det alltid att finnas utrymme för reklam som till exempel går i print eller tv.

Utrymme för alla

Titta bara på alla mediebudgetar. Även om de minskar är traditionella medier fortfarande väldigt starka. Det finns utrymme för alla, genomslaget för nya medier är inte lika stort i alla länder som det är i Sverige. I Finland finns inte lika många exempel på reklam i nya medier.

truefalse

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Mary Lee Sjönell

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.