Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 10 september 2010, 12:17
Stockholmsmässan har valt Rewir som strategibyrå och söker nu även en ny reklambyrå. Samtidigt riskerar ett 20-tal reklambyråer sina uppdrag när mässan skriver nya ramavtal från årsskiftet.
Ämnen i artikeln:
Rewirtruetrue2020-09-10T14:16
Helena Nilsson och Marie Wictorsson (Foto Petter Karlberg)
Stockholmsmässan är mitt i en översyn av alla sina byrårelationer. Nya avtal väntar på reklam-, mediebyrå och tryckerisidan från årsskiftet.
– Vi behöver få ett mer samlat grepp, säger Helena Nilsson, marknads- och kommunikationschef på Stockholmsmässan.
Då menar hon både byrårelationerna och bilden av företaget.
Processen startade i februari när Stockholmsmässan gick ut i en upphandling av varumärkesbyrå. I skarpt läge hamnade Essen, Rewir, Volt, BerntzonBylund och Differ. I april togs beslutet att ge uppdraget till Rewir.
– Vi tyckte inte att någon av reklambyråerna kunde ge oss det strategiska stöd som vi behövde. Rewir har det strategiska tänket i kombination med att de förstår hur man ska få det att funka i praktiken, säger Helena Nilsson.
– Man blir alltid glad för en ny kund, men det här, ja, den kände vi att vi verkligen ville ha. Det finns mycket potentiell kraft i varumärket, säger Anna Saxberg, projektledare på Rewir.
Uppdraget är att ge själva företaget Stockholmsmässan en egen varumärkespersonlighet. Hittills har mässan endast marknadsfört sina olika produkter, som båtmässan eller trädgårdsmässan, men mässan spänner över ett långt vidare fält, menar Helena Nilsson:
– I helgen hade vi en kardiologkonferens med 30 000 hjärtläkare från hela världen här. Då konkurrerar vi på en internationell arena med stora kongressarrangörer som bedömer, inte bara våra lokaler, utan vad hela Stockholm kan erbjuda. Samtidigt arrangerar vi båtmässan för stockholmarna. Då konkurrerar vi med Gröna Lund, säger Helena Nilsson.
– Utmaningen för byråerna är att hitta en kärna som kan bära hela den spännvidden.
Den strategiska utmaningen jobbar nu Rewir med. Strategin ska nu göras ut i ett kanaloberoende kommunikationskoncept, ett manér, som kan göras ut till konkret reklam av den nya huvudbyrå som Helena Nilsson precis har inlett jakten på.
– Första steget är att ta in input från de olika mässprojekten på vilka existerande byråer som fungerat bra och inte. Dessutom ska vi titta på byråer som vi inte har kontakt med i dag, säger hon.
De flesta av det 20-tal byråer som nu jobbar åt Stockholmsmässan åker ut. Avsikten är att vid årsskiftet skriva ramavtal med fem byråer som de olika mässprojekten kan avropa och fasa ut de pågående byråavtalen. Förutom Rewir och huvudbyrån som ska förmedla personligheten i huvudvarumärket Stockholmsmässan.
– Det är viktigt att få ett mer samlat grepp. Vi tittar också på mediebyråsidan och tryckerierna för att göra det mindre spretigt.
Ulrika Fjällborg
Ämnen i artikeln:
Rewir