Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Massivt klotter vann Telias hjärta

Publicerad: 6 Oktober 2008, 12:03

I februari lanserade Telia en klotterkampanj med målet att lyfta företagets hemtelefoni. Kampanjen gick från kändisklotter till en tävling om bästa telefonklottret. Nu har kampanjen nått sitt slut. Här är vinnaren.


I första delen av kampanjen syntes klotter av Lill Lindfors, Kajsa Bergqvist, Camilla Läckberg, Björn Skifs och Christer Lindarw. Bakom kampanjen står reklambyrån Storåkers McCann. Målet var att ta död på myten om att det är dyrt att ringa med hemtelefoni.

Kampanjen gick brett i både dagspress, magasin och utomhus. Och den gick hem hos svenskarna. De undersökningar som gjordes visade att 89 procent hade sett kampanjen. 88 procent angav dessutom Telia som avsändare och 78 procent lyckades ange rätt budskap.

I början av juni släpptes del två. Då visades en helt tom annons och en uppmaning till att skicka in sitt eget telefonklotter. Kampanjen var uppbyggd som en tävling. Nu har segraren utsetts.

Vinnarklottret kommer nu att synas i en annons som publiceras i mer än femton tidningar över hela landet. Dessutom deltar annonsen i en utställning på Stockholms central. Klotterannonsen är framtagen av Maria Clason från Österbymo .

Juryns motivering till det vinnande bidraget:

”Det klassiska, maniska motivet sammantaget till en helhet. Eget manér som tar klotterspråket till en ny nivå. Det bästa klottret kommer till när man kopplar bort hjärnan och förnuftet och plockar fram det lekfulla och naiva”.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.