Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mastercard rullar ut Justin Timberlake-kampanj

Publicerad: 13 februari 2014, 11:13

Kortjättens globala marknadschef, Raja Rajamannar, befinner sig på blixtvisit i Sverige för att lägga upp planerna för sjösättningen av den nya jättekampanjen ”Priceless Surprises”. Kampanjen är en vidareutveckling av ”Priceless Citites”, som kom för fyra år sedan.


Ämnen i artikeln:

Mastercard

”Priceless”-konceptet introducerades för 17 år sedan och Mastercard  rankas idag som ett av världens mest värdefulla varumärken, enligt Raja  Rajmannar.

Konceptet vidareutvecklades för fyra år sedan med något  som kallas ”Priceless Citites” där städer som New York, London och  Stockholm idag ingår.

Ytterst handlar det om att ge Mastercard-användarna något extra.

– Idén byggde på att erbjuda våra användare upplevelser som inte går att köpa med pengar, säger Raja Rajamannar.

”Priceless Cities” har växt snabbt och omfattar idag 38 städer i världen.
Planen  är att utöka antalet städer från år till år.  

Det kan handla om  alltifrån att gå till en fin restaurang och få chansen till en pratstund  med en välkänd kock till att gå på en teaterpjäs och få möjlighet  att  träffa skådespelarna bakom scenen.

Konceptet sjösattes i Stockholm ihop med bland annat Swedbank i april förra året.

Mastercard  har nu tagit nästa steg med sitt ”Priceless”-koncept och sjösatt  ”Priceless Surprises” – Mastercard använder McCann som kreativ  huvudbyrå och R/GA som digital byrå.

– Här går det ut på att vi skapar något helt oväntat, säger Raja Rajamannar.

Mastercard  har kopplat in Justin Timberlake för ändamålet och kampanjen drog igång  den 26 januari i USA och ska därefter rullas ut över resten av världen.

– Justin Timberlake förstår sina fans väl och många av hans fans är Mastercard-användare.

”Priceless  Suprises” innebär exempelvis att man kan vinna en låt av Justin  Timberlake, en bild, hörlurar eller den ultimata upplevelsen att han  besöker ens hem för en dag.

Mastercard har även plockat in den  Oscarsbelönade filmregissören Bennett Miller för att filma när  megastjärnan besöker vinnarens hem.

– När Justin ringde på dörren så tappade vinnaren hakan. Vi har också fått oöverträffade resultat av kampanjen, säger Raja Rajamannar.

Mastercard  uppger bland annat att man hade en 66-procentig share of voice i  sociala medier dagen när kampanjen sjösattes och en engageringsgrad på  4,7 procent.

– Benchmarkar man finanssektorn så är 4,7 procent tre  gånger så mycket som man brukar se hos ett vanligt finansbolag, säger  Raja Rajamannar.

Han påpekar också att ”Priceless Surprises” inte  bara kommer att handla om att arbeta med Justin Timberlake, utan  Mastercard sponsrar alltifrån Beyonce och golflegendarer som Tom Watson till Champions League och Franska Öppna vid Roland Garros.

– Vi kan använda alla våra sponsorer för att gå våra konsumenter ”Priceless Surprises”, säger Raja Rajamannar.

Justin Timberlake besöker Sverige i maj för att komma på oväntat besök.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Mastercard

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.