Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mastercard sponsrar Melodifestivalen

Publicerad: 16 juni 2009, 14:38

Mastercard är en stark sponsor för idrottsevenemang som till exempel Champions League. Internationellt satsar företaget även mycket på att synas i underhållningsbranschen. Nu ska marknaden vinnas även i Sverige.


Ämnen i artikeln:

MelodifestivalenMastercard

Johan Lundberg, marknadschef på MasterCard i Sverige. Foto: Linda Fagerlind

– Att synas i entertainment-sammanhang är en stor del av vår strategi för den svenska marknaden 2009, säger Johan Lundberg, marknadschef på Mastercard i Sverige.

Arbetet med att synas i lite annorlunda sammanhang än tidigare får sin kick-off i samband med Melodifestivalen. Redan nu är det dock klart att Mastercard Sverige även kommer att samarbeta med Wallmans salonger under 2009.

Fler projekt är på gång men pappren är inte påskrivna ännu och Johan Lundberg kan därför inte nämna exakt vilka andra projekt det rör sig om.
– Det handlar om att synas mer i sammanhang som vänder sig till både män och kvinnor. Målet med sponsringen av Melodifestivalen är att driva aktivitet till bankerna, få ut en hög brand-awareness samt att få fler kunder att placera våra kort längst fram i plånboken, säger Lundberg. Han tillägger.
– Sista delen är det som är absolut viktigast. Folk handlar, det vet vi redan, men det är viktigt att vi får dem att välja just vårat kort när de gör det.

Satsningen på Melodifestivalen är en av företagets största marknadskampanjer hittills i Sverige och planen är att det ska bli ett långsiktigt samarbete. Mastercard går dock inte in som huvudsponsor utan valde ett partnerskap.
– Vi tittade på vad vi skulle få ut av de olika alternativen och då var ett partnerskap det bästa. Vi har inget behov av att synas med Mastercards varumärke. Det vi behövde var något där vi kan driva aktivitet mot kunderna, det vill säga bankerna, som de sedan kan använda för att skapa mervärde för kortinnehavarna. Med partnerskap får vi tillgång till biljetter som de kan använda i tävlingar och plats på arenan.

Enligt Johan Lundberg bör bankerna bli mycket bättre på att använda korten som en marknadsföringskanal, och här vill Mastercard gärna ge support, stötta och hjälpa till.
– Förhoppningen är att bankerna ska bli mer proaktiva i sin marknadsföring och börja arbeta mer som konsumentföretag, som till exempel Procter & Gamble. De kan verkligen konsten att skapa ett sug efter en produkt. Svenskar använder i snitt sitt kort 200 gånger per år, det är topp fem i Europa, det finns en enorm möjlighet att kapitalisera på det. Det gäller att vi laddar kortet med så pass mycket värde att kunden placerar det i topp i plånboken.

Bankerna har börjat använda korten som marknadsföringskanal. Två bra exempel är enligt Lundberg Citibank och Entercard.
– De är två bra exempel på banker som sticker ut men det måste hända ännu mer saker. Konkurrensen är stenhård idag och vi måste spetsa erbjudandena ännu mer. Det är en utveckling som Mastercard verkligen vill hjälpa bankerna att driva.

Aktiviteter som når slutkunderna i samarbete med bankerna kommer att pågå ända fram till finalen i Melodifestivalen i mars. Första aktiviteten, som precis dragit igång, står Handelsbanken för.

– Med sponsringen av Melodifestivalen vill vi att kortanvändarna ska känna att det får något extra när de använder sina kort och att vi samtidigt förmedlar Mastercard om en leverantör av innovativa betalningslösningar, säger Johan Lundberg, marknadschef på Mastercard i Sverige.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

MelodifestivalenMastercard

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.