Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mastercards kampanj görs om – ansågs trivialisera barnfattigdom

Publicerad: 5 juni 2018, 07:43

Foto: Pressbild

Den ursprungliga tanken var att ge 10 000 måltider till svältande barn för varje mål Lionel Messi och Neymar Jr gjorde för både klubb och nation – nu görs kampanjen om.


Ämnen i artikeln:

MastercardReklamKampanjLionel Messi

Det var förra veckan som Mastercard lanserade en kampanj där bolaget skulle ge 10 000 måltider till hungriga barn i Karibien och Latinamerika, för varje mål som fotbollsstjärnorna Lionel Messi och Neymar Jr gjorde i klubbmatcher och turneringar.

Tanken var att kampanjen skulle pågå fram tills 2020, men nu väljer Mastercard att göra om innehållet, uppger The Drum. Flera kritiker har kritiserat Mastercard för att trivialisera ett så stort problem som barnfattigdom och ansett att de vägrar hjälpa utsatta barn innan Messi eller Neymar Jr gjort mål.

I ett uttalande till AP säger Mastercard:
– Baserat på den feedback som vi tagit emot så ändrar vi nu kampanjens innehåll, och byter ut de 10 00 måltiderna som skänks i samband med mål från Messi och Neymar Jr, till att istället skänka en miljon måltider under 2018. Detta blir utöver de 400 000 måltider som kampanjen redan har bidragit med.

Brasiliens förbundskapten har också kritiserat kreditkortsföretaget, som är en av landslagets huvudsponor, och menar att fotboll är en lagsport och erbjudandet borde därför gälla alla spelare.

Messi och Neymar Jr har dock ställt sig positiva till kampanjen. Messi har sagt att han är "stolt över att vara en del av kampanjen" och Neymar Jr anser att det är en perfekt kampanj för att visa hur "bra saker kan skapas ifall man jobbar tillsammans".

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.