Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Matigt konto till Mikaela & Helena

Publicerad: 16 mars 2011, 15:39

Lindahls Food har tagit in en ny reklambyrå. Valet föll på mikaela&helena som nu ska lyfta varumärket.
– Vi fick en bra relation med byrån, och de har ett bra strategiskt tänk, säger Sofia Petersson, marknadsansvarig på Lindahls Food.


truetrue2020-03-02T16:39

I höstas köpte Skånemejerier upp mejeriet Lindahls Food som bland annat producerar den välkända turkiska yoghurten på burk. I januari bjöd det lilla mejeriet in till en pitch där åtta byråer tävlade om uppdraget. Vinnande ur striden gick mikaela&helena som nu ska arbeta strategiskt för att lyfta varumärket.

Varför valde ni mikaela&helena?
– För det första var det deras strategi där de lyfte fram flera alternativa vägar. För det andra hade de tagit fram en rekommendation kring ett av valen som var väldigt genomarbetad. Personligen tror jag att det är lätt att bländas av fantastiska kampanjförslag. Men vi som ska ta ett strategiskt grepp måste tänka kring själva varumärkesplattformen, och det hade de gjort, säger Sofia Petersson.

Under våren ska en ny yoghurt lanseras och Lindahls räknar med att kunna släppa ytterligare en variant under hösten. Den första kampanjen signerad mikaela&helena beräknas rulla ut någon gång mellan vecka 20 och 22.
– Vi kommer att öka antalet produktlanseringar tillsammans med byrån när vi väl har satt strategin kring varumärket, säger Sofia ­Petersson.

Lindahls Food investerar enligt egen uppgift mellan 9 och 15 miljoner kronor på marknadsföring i nuläget. På sikt hoppas de att den siffran ska öka, men även om mejeriet står inför en stor ompositionering är det inga dramatiska förändringar som sker på kort sikt.
– Det vi har gjort bra tidigare kommer vi att fortsätta med, säger Sofia Petersson.

Förutom mikaela&helena samarbetar Lindahls med mediebyrån Starcom.

Arbetsgrupp Mikaela & Helena

Helena Helsing Mork kreatör/strateg, Mikaela Friberger Kaplan kreatör/strateg, Marika Skantze produktionsledare

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.