Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Mätning: 92 procent nåddes av SD-kampanjen

Publicerad: 27 Augusti 2015, 08:43

Sifo har mätt genomslaget för Sverigedemokraternas tunnelbanekampanj på uppdrag av partiet. 92 procent av den svenska befolkningen har nåtts av den – trots att den bara satt uppe en dag.


Ämnen i artikeln:

Politisk kommunikationReklamkampanjJoakim WallersteinSifoSverigedemokraterna

Att Sverigedomkraternas tiggerikampanj på Östermalmstorg fick stor spridning känner alla till. Budskapet om det "organiserade tiggeriet" fick många att gå i taket, och bara ett drygt dygn efter att den sattes upp revs den ned av upprörda demonstranter.

Nu har Sifo, på uppdrag av SD, mätt hur många som faktiskt nåddes av den. På frågan "Har du hört talas om en kampanj som genomförts senaste veckorna i Stockholms tunnelbana (Östermalmstorg) med Sverigedemokraterna som avsändare?" svarar hela 92 procent ja. Enligt Sifo är det ett exceptionellt stort genomslag för en kampanj.
– Vi missade åtta procent. Nej, men skämt å sido är det unikt för en lokal kampanj som satt uppe i drygt ett dygn på en plats i Stockholm att lyckas med det här. Det visar att de frågor vi väljer att driva engagerar människor, oavsett om man är för eller emot, säger partiets kommunikationschef Joakim Wallerstein om resultatet.

Att SD valde att satsa allt på ett gäng reklamytor på en tunnelbanestation i Stockholm visade sig vara ett lyckodrag, trots att Joakim Wallerstein menar att det var en chansning.
– Det är en chansning att lägga alla ägg i samma korg istället för att sprida ut det i hela landet. Då krävs det något iögonfallande för att många ska kunna ta till sig budskapet. Men 92 procent – jag har svårt att se att någon kampanj har kommit i närheten av det tidigare. De på Sifo var också väldigt överraskade.

Den senaste tiden har flera mätningar gett er ett uppsving i opinionen. Ser ni en korrelation mellan ökat stöd och era kampanjer?
– Det är lätt att dra på för stora växlar. Det händer mycket i samhället i stort som gör att vi ökar. Å andra sidan är vi det enda partiet som löpande under ickevalsperioder driver kampanjer som om det hade varit valrörelse. Det borde ge gehör. Vi fortsätter att synas när de andra har semester.

Hur kommer ni fortsätta ert kampanjarbete framöver?
– Jag har ett schema för ett år framöver på hur vi ska rulla ut saker. Men vi anpassar oss efter politiska händelser och samhällsförändringar i stort. Vi jobbar med idéer som finns där ute istället för att pracka på folk saker, och jag tror att vi vågar chansa på ett sätt som inga andra aktörer inte vågar.

Er tunnelbanekampanj var väldigt provokativ för många. Kommer ni att fortsätta på det spåret?
– Vårt mål är att lyfta det som väcker känslor och engagemang. Det är svårt att göra det i dag eftersom det finns en stor media- och reklamtrötthet. Men det handlar inte om att lyfta kontroversiella frågor utan sådant som är aktuellt för stunden. Vi kan inte undvika det som är medialt kontroversiellt.

FAKTA:
1103 personer deltog i Sifos undersökning. Enligt mätinstitutet är urvalet representativt för Sveriges befolkning.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.