Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag26.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Mätning: Halebops reklam är effektivare än konkurrenternas

Publicerad: 22 April 2015, 11:26

Bild från Halebops reklamfilm.

Indikat mäter medieinvesteringar kontra reklamerinran för en rad varumärken. Bland teleoperatörerna utses Halebop till vinnaren av den "mest effektiva" reklamen för fjärde året i rad. Telenor hamnar i botten.


Ämnen i artikeln:

TeliaTele2IndikatTelenorHalebopHallon

Analysföretaget Indikat presenterar varje år sammanställningar av den mest effektiva reklamen i olika branscher. Detta görs genom att sammanställa Sifo Reklammätningars bruttosiffror över medieinvesteringar och para dessa med mätningar av reklamerinran från Nepa. Varumärket som lyckas ha bäst erinran i förhållande till mediepengen koras till det mest effektiva i sin marknadsföring.

Bland teleoperatörerna är det fjärde året i rad som Halebop lyckas nå högst effekt i förhållande till sina bruttoinvesteringar (de är också det varumärke som köper minst media av operatörerna). När deras erinran per månad delas med medieinvesteringen landar effektsiffran på 1,82 för 2014. Det är sämre än året innan (2,44) vilket kan förklaras av en större mediepoäng, samtidigt som deras erinran sjönk en aning.  

Sämst effekt i Indikats mätning får Telenor, vars effektsiffra landar på 0,83. Det kan delvis förklaras med att de har högst reklamtryck i kategorin – de lade drygt 400 miljoner brutto på media under 2014. De uppger också för Indikat att det primära målet är att göra varumärket valbart för målgruppen och reklamen ska även säkerställa trafik till företagets butiker. Det prioriteras före erinran.

Indikats ranking av operatörerna 2014:
1. Halebop, 1,83  
2. Tre,  1,51
3. Telia, 1,21
4. Tele2, 1,03
5. Hallon, 0,88
6. Comviq, 0,84
7. Telenor, 0,83

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.