Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Mätning: Reklambranschens digitalisering släpar efter

Publicerad: 7 Mars 2018, 12:59

Reklam & Marknadsföring ligger efter detaljhandeln, mediesektorn och VVS-branschen när det kommer till graden av digitalisering. Det visar digitaliseringsindex.se senaste rapport som tagits fram av techbolaget Cloud Republic.


Ämnen i artikeln:

ReklambranschenReklamDigitaliseringKommunikation

En undersökning som Regi genomförde i samband med Årets Byrå i februari visade att digital kompetens var den viktigaste egenskapen en kund eftersökte hos sin byrå. Nu visar en ny rapport att kommunikationssektorn (reklam, marknadsföring och pr) släpar efter andra branscher när det kommer till graden av digitalisering. Det är det börsnoterade techbolaget som ligger bakom rapporten, Digitaliseringsindex.se.

DigitaliseringsIndexet bygger på en automatiserad insamling av stora datamängder (Big Data) som sedan bearbetas med algoritmer vilka har skapats av CloudRepublic. Rapport kommer att ges ut vid två tillfällen varje år-

Digitaliseringsindex topp-10
1) Resebyråer & turism 2312
2) Kultur & nöje 2007
3) Media 1970
4) Detaljhandel 1900
5) Motorfordonshandel 1871
6) Bank, finans & försäkring 1864
7) Avlopp, avfall, el och vatten 1851
8) Data, IT & telekommunikation 1838
9) Företagstjänster 1811
10) Reklam, pr och marknadsföring 1792

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.