Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mats & Mats till nya Gyro

Publicerad: 21 april 2008, 12:40

För mindre än ett halvår sedan slogs Gyros Stockholmskontor ihop med Dowell Stubbs. Vd för de drygt 40 anställda blev Claës af Burén, tidigare vd på Dowell Stubbs. Nu har han precis knutit till sig kreatörsteamet Mats Wallin och Mats Gardmo.


Mats Wallin ad, Mats Gardmo copy, Claës af Burén vd.

I juli förra sommaren köpte Gyro International upp varumärkesbyrån Dowell Stubbs. Fyra månader senare, den 1 november, slogs Dowell Stubbs stockholmskontor samman med Gyros svenska byrå, även den placerad i huvudstaden. Sedan dess har den nya byrån landat åtta nya kunder och anställt ett tiotal personer från olika delar av världen.

– Nu senast har vi anställt Mats Wallin och Mats Gardmo som drivit eget de senaste fem åren. Nu är alla på plats och byrån komplett. Nu kan vi börjat arbetet med att bli den byrå jag vet att vi kan bli, säger Claës af Burén, vd på Gyro Scandinavia.

Fem av de åtta nya kunderna har tillkommit bara de senaste fem veckorna, Adobe Norden, Specsavers, Novartis och tidskriften Tara. Ett par kunderna har Gyro vunnit i pitcher och bolaget är för tillfället med i ytterligare tre pitcher som beräknas bli klara inom loppet av några veckor.

– Nu ligger det en stor utmaning i att synliggöra Gyro på marknaden, både mot kunder och mot andra i branschen, säger Claës af Burén.

När bolagen slogs ihop i november hade Dowell Stubbs cirka 30 anställda och Gyro runt 12. Idag är det 55 personer som sitter på det centrala kontoret med utsikt över Stockholms hamninlopp.

Vad är målet 2008?
– Det har vi redan uppfyllt. Vi hade satt upp att vi skulle få minst tre nya kunder och hitta ett kreatörsteam som kunde hjälpa oss att ta nästa steg. Eftersom vi klarat av dem redan blev vi tvungna att sätta upp ett nytt mål. Det blev att driva in en riktig storkund som till exempel Telia Sonera. Jag har jobbat med Telia tidigare och var bland annat med och startade upp Telia ungdom som sedan blev ett eget affärsområde. Så jag vet vad vi skulle kunna göra för en kund som Telia , säger Claës af Burén.

För Mats Wallin, 41, och Mats Gardmo, 50, är anställningen på Gyro, som blev klar för en vecka sedan, den första fasta anställningen på fem år. De senaste åren har de drivit en egen byrå bestående av bara de två. Bland kunderna fanns bland annat Ving, Ostkompaniet, Meda, Norrgavel och Mr CAP. Dessutom har duon gjort jobb för Wedins och Kelda åt Leo Burnett och för Ekerömöbler åt Otto.

– Det senaste året har vi gått över till att helt arbeta mot olika byråer, så steget till en fast anställning igen var inte så jättestort. Nu kommer jag och Mats dels att jobba som ett team och dels jobba i team med andra personer på byrån. Man behöver jobba med flera för att inte stagnera, säger Mats Wallin.

– Vi vill vara med från början. Gyro Scandinavia känns som en ny byrå som siktar högt. De är väldigt öppna och inte rädda för nya människor. De vill någonting, säger Mats Gardmo. Han fortsätter.
– Vi startade Mats & Mats i en lågkonjunktur och lärde oss jättemycket väldigt snabbt. Vi var tvungna att vara med överallt. Men trots att antalet kunder växte vågade vi inte anställa och då blev det till slut ohållbart. Efter tre år kände vi att vi ville jobba mot byråer, för att få lite nattro och stabilitet.

Gyro Scandinavia satsar på att ha en byråintäkt på cirka en och en halv miljon per anställd 2008.

Mats Gardmo har jobbat på Observera Grey, Alm & Co, Ogilvy, Leo Burnett han var också kreativ chef på Rönnbergs. Mats Wallin har ett förflutet på Nordin & Co, Ogilvy, Leo Burnett och Rönnbergs.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.