Reklam
Matsajter lanserar nytt annonsnätverk
Publicerad: 24 januari 2018, 12:11
myTaste, Icakuriren och Hemmets Journal lanserar ett nytt digital annonsnätverk inom matsegmentet.
Annonsnätverket, som fått namnet "Smakligt!", ska bland annat leverera annonser i form av sponsrade recept. Först ut att testa formatet är Di Luca & Di Luca med varumärket Zeta.
Enligt ett pressmeddelande kommer nätverket bli Sveriges största inom matsegmentet och nå 500 000 unika besökare per vecka. 79 procent av dessa är kvinnor varav en majoritet befinner sig i åldersspannet 30-49 år.
Annonsörernas recept kommer att integreras på de medverkande mediernas sajter där betalningsmodellen är helt prestationsbaserad.
– Många av våra matannonsörer skapar fantastiskt innehåll på sina egna webbplatser i from av recept. Problemet är att få konsumenter hittar dit och recepten får därför inte den uppmärksamhet de förtjänar. Nu kan vi, på samma sätt som Google publicerar sponsrade länkar högst upp i sökresultatet, publicerar våra annonsörers recept överst i listan på alla sajter i nätverket. Detta skapar ett naturligt sätt för annonsörerna att nå konsumenter som söker efter recept samtidigt som det innebär en kostnadseffektiv annonsering eftersom man endast betalar per klick, säger Andreas Friis, COO på myTaste.