Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mattias Hansson vd för ABBA-museum

Publicerad: 3 oktober 2012, 06:03

Mattias Hansson.

Foto: Carina Jäderström.

UPPDATERAD. Resumé avslöjade tidigare i dag att Mattias Hansson, tidigare vd på Hyper Island, mångårig medie- och reklamprofil och just nu chief innovation officer på reklambyrån SWE, blir vd för det nya ABBA-museet. Nu bekräftas Resumés uppgifter. – Målet är att bli en av de tre största turistattraktionerna i Sverige, säger Mattias Hansson till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Mattias Hansson

Museet tar plats i de lokaler som just nu förbereds för ”Swedish Music  Hall of Fame”, ett större övergripande popmuseum som kommer ligga på  Djurgården i Stockholm i närheten av nöjesparken Gröna Lund och  konsthallen Liljevachls.

ABBA-utställningen blir en permament del och  består bland annat av instrument, kläder och annat från gruppens  storhetstid.

Enligt uppgifter till Resumé har Mattias Hansson varit en av  initiativtagarna till projektet och även den person som kommer att vara  huvudansvarig för museet under uppstartsskedet.

Arbetet har befunnit sig i en aktiv fas sedan i våras, vilket bland  annat inneburit att ett provisoriskt kontor för museiledningen  upprättats i reklambyrån SWE:s lokaler under Hanssons överinseende.  

Totalt fyra personer som inte är anställda på byrån uppges jobba i ett  rum som övriga medarbetare inte har tillgång till.

Först när Resumé kontaktar Mattias Hansson förnekar han all inblandning i projeketet och tillbakavisar våra uppgifter.

Men under dagen bekräftades Resumés uppgifter på en presskonferens: att Mattias Hansson blir vd för ABBA The Museum.

– Målet är att bli en av de tre största turistattraktionerna i Sverige, säger Mattias Hansson till Resume.se om målsättningarna för det nya museet.

Varför ville du ha jobbet?
– Jag hamnade i mediebranschen tack vare mitt musikintresse och var under flera år bland annat redaktör för skivrecensionerna på Nöjesguiden. Det känns som en naturlig utveckling för mig. Jag gillar att jobba med varumärken och det finns knappt något större svenskt varumärke än ABBA.

Mattias Hansson och hans kollegor kommer att sitta kvar i SWE:s lokaler då museet inte är färdigbyggt ännu.

Betyder det att du kommer att fortsätta jobba för SWE?
– Abba är absolut mitt primära uppdrag, men jag kommer fortsatt att ha lite andra åtangaden mpå min fritid, säger Mattias Hansson.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Mattias Hansson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.