Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Matvarubossarna hyllar sina reklamkoncept

Publicerad: 18 April 2013, 08:41

Coops reklam till vänster, ICA-Stig till höger.

Coops vd Frank Fiskers och ICA:s styrelseordförande Claes-Göran Sylvén möttes på Stora Annonsördagen för ett samtal om företagskultur. Båda framhåller sina reklamkoncept som stora framgångar.


Ämnen i artikeln:

CoopStora Annonsördagen 2013IcaStora annonsördagen

Medan ICA-såpan har pågått i 12 år har Coop bytt reklammanér flera  gånger under samma period. Men det senaste, där medlemmarna står i  centrum, har enligt vd:n gjort att raset har bromsats upp.

– Vi har gjort en hel del förändringar, och vi ska inte förändra bara  för sakens skull. Men Coop har varit en sökande företag. Vi har vi  insett att vi måste spetsa till utbudsreklamen i tv, och den ska handla  om det som är vitkigtast för oss, nämligen ägarna. Och det har varit en  framgångssaga för oss, säger Frank Fiksers.

Claes-Göran Sylvén får frågan om ICA-såpan med Hans Mosesson i  huvudrollen har förändrat kedjans företagskultur. Han säger att det  snarare är tvärtom.

– Han har inte påverkat vår kultur. Snarare framhävs den. Närheten  till kunderba är viktig, likaså att det handlar om människor i butikerna  som folk kan känna igen. Vi frågar oss från tid till annan hur länge  såpan egentligen kan hålla på. Det är en fråga som ständigt återkommer,  och visst finns det någonstans en gräns. Men den är fortfarande en  succé, säger Claes-Göran Sylvén.

Det är lite skilda världar som gäller för de båda bolagen. ICA är  extremt lönsamt och dominerar den svenska marknaden, medan Coop gör  förluster och har tappat stora marknadsandelar. Men vd:n Frank Fiskers  menar att det inte är den kooperativa affärsmodellen som brister.  Snarare är det bolagets ofokuserade agerande som ligger till grund för  problemen.

– Kooperativt ägande är inte finansiellt dåligt. Kooperationen i  Finland och Schweiz är till exempel marknadsledande och extremt  lönsamma. Det handlar om fokus och att koncentrera oss på  dagligvaruhandeln. Ett misstag som har gjort att försöka bli världsbäst  genom att köpa företag överallt. men då glömmer man att det är stenhård  konkurrens överallt. Vi måste bli världsbäst med Coop genom att bli en  bättre retailer än vad vi är i dag.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.