Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Max fälls för klimatpositiv marknadsföring

Publicerad: 4 April 2019, 13:46

En av Max "klimatpositiva" annonser.

För några veckor sedan ifrågasatte klimatexperter Max reklamslogan "För varje tugga hjälper du till att rädda klimatet" i Resumé Insikt. Nu fälls bolaget av Reklamombudsmannen för att vara vilseledande.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenResumé InsiktReklam

Max Burgare har positionerat sig som gröna och säger sig vara ett av de första klimatpositiva företagen i världen. Det finns ingen standard för vad begreppet klimatpositiv innebär. Men för Max handlar det om att suga in tio procent mer koldioxid än de släpper ut – något bolaget hävdar att det gör.

– Det är ju jättebra att Max vill kompensera för sina utsläpp. Men jag tycker att det skaver att säga att man räddar klimatet för varje tugga man tar. Vi behöver ju både äta mindre kött och skapa sänkor, till exempel genom att plantera träd. På samma sätt är det jättebra om privatpersoner som flyger klimatkompenserar. Men vi räddar ju inte klimatet genom att flyga mer, sa Lars Zetterberg, klimatpolitisk expert på IVL Svenska Miljöinstitutet till Resumé Insikt för ett par veckor sedan.

LÄS MER: Gröna vågen 2.0 – så påverkas hållbara företag av miljödebatten

Nu fälls alltså bolaget av Reklamombudsmannen för att vara vilseledande efter att fem privatpersoner anmält uttalandet. Beslutet ska enligt domen ha kommit den 20:e februari, men lades ut på stiftelsens sajt först i dag.

"Nämnden finner att det är sannolikt att en genomsnittskonsument uppfattar påståendet "Varje tugga hjälper till att förbättra jordens klimat" som att konsumenten bidrar till ett bättre klimat genom att äta hos annonsören, oavsett vad som väljs på menyn. Enligt nämnden är påståendet ett vagt och ospecifikt påstående om en viss positiv klimatpåverkan, som för konsumenten kan ha en rad olika betydelser. Sådana påståenden får användas utan att kvalificeras endast om de utan reservation är giltiga under alla rimligen förutsägbara förhållanden", skriver Reklamombudsmannen i sitt beslut.

Nu slutar Max att använda formuleringen om att varje tugga räddar klimatet i sina reklamfilmer och fasar även ut påståendet i andra sammanhang.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.