Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Max steker Montazami

Publicerad: 9 Februari 2011, 16:07

Max byter reklamkoncept. Och steker dragplåstret Maria Montazami. För Resumé berättar marknadschefen Anders Forssten om det nya manéret och vilka värden man ska bygga sin kommunikation kring.


Ämnen i artikeln:

MaxMaria Montazami

truetrue2020-02-01T17:06

Max fick bra draghjälp av Montazamihajpen i våras men nu växlar de spår.

Max gör det. Ving gör det. Och Aftonbladet Klick gör det: använder Maria Montazami som dragplåster i sin reklam. Men nu steker Max Hollywood-stjärnan och skiftar spår ihop med sin nya byrå Storåkers McCann.
– Vi kommer att hålla kvar vid vårt motto: Sveriges godaste hamburgare, men där­emot kommer vi att ha en helt annan form och tonalitet och fokusera mer på argumenten kring varför vi är godast, säger Anders Forssten, marknadschef på Max till Resumé.

Det var i somras som Max valde Storåkers McCann som ny reklambyrå. Innan dess samarbetade man med King, som bland annat ligger bakom filmerna med Maria Montazami som rullar i tv just nu.
– Vi var först ut med Maria i februari 2010, och var också det årets första och bästa kampanj sett till försäljning och tracking. Det är bra filmer, men vi hade också tur med att det blev en bra tajmning i och med att Maria Montazami-effekten tog fart då.

I väntan på det nya reklammanéret som kommer att gå upp stort den 24 februari har Max kört reprisvarianter med den populära Holly­woodfrun som också har mätt bra i tracking. Under hösten har man jobbat fram det nya konceptet. Kundlöftet består, men tonaliteten byts ut. 
– Vi lyfter fram smaken mer, vilket är vår styrka, ­säger Anders Forssten.

McDonald’s har valt mer fokus på sina restauranger i sin reklam, ni har kört mycket produktfokus, fortsätter ni med det?

– Så länge som vi säljer hamburgare har de en överordnad roll i all kommunikation, men sedan kan man dramatisera detta på olika sätt, och inte bara visa upp en burgare i bild. Vi kommer att lyfta fram fler mjuka värden framöver.

I och med nysatsningen kommer även medieinvesteringarna öka. Exakt hur mycket vill dock inte Anders Forssten uppge. År 2010 lade Max drygt 132 miljoner kronor, att jämföra med McDonald’s 303 miljoner och Burger Kings 97 miljoner.

Kampanjen kommer att gå i alla breda medier. Störst del av kakan kommer tv och ­radio att få.

Storåkers står bakom konceptet, produktionsbolag är Traktor med Mats Lindberg som regissör.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

MaxMaria Montazami

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.