Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Max Vitali årets regissör

Publicerad: 22 oktober 2010, 12:58

”Knullträdet”. Så heter 2010 års bästa reklamfilmsvinnare som korades under Roygalan 2010. Årets regissör blev Max Vitali, medan Breitholtz Entertainment komiska reklamfilm för Ibis vann folkets hjärta.


Max Vitali

För åttonde gången i ordningen klubbades Sveriges bästa reklammakare på årets Roygala.

Bästa reklamfilm blev ”Knullträdet” för Socialstyrelsen. Folkets pris gick till Breitholtz Entertainment för ”Ibis”.

Max Vitali, som så sent som 2008 tog hem titeln årets regissör, tar hem utmärkelsen även i år.

Årets nya priskategorier ”Bästa animation” och ”Bästa visual effect” kammades hem av Milford, respektive Swiss.

Reklamfilmspriset, Roy, avser att belöna kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion.
Sex vinnare utses av en jury. Folkets pris utses av ­publiken via en omröstning på internet.

Folkets pris:
Breitholtz Entertainment med ”Ibis” för Ibis Hotel.

Fotograf:
Crille Forsberg med ”Dove mathem” för Dove.
Motivering: ”Ta en rejäl portion mångfald.
Blanda med humor.
Krydda med smarta igenkännande detaljer.
Exponera i perfekt balans och läsbart flöde.
Värm materialet så det känns personligt.
Tillsätt egna stillbilder och servera under 1,5 minut till cirka 20 miljoner amerikaner.”

Animation:
Milford med ”Gio meticulous” för Gio Insurance.
Motivering: ”Årets vinnande bidrag har fascinerande detaljrikedom och visuellt djup. Med teknisk briljans inom ljussättning och rendering ser vi en film med karaktärsanimation i världsklass!”

Interaktiva:
Callboy med ”Hjälten” för Radiotjänst.
Motivering: ”We thank the winner of Bästa interactiva and integrated film for its ’heroic’ cinematic effort for the most intimate media and that is ’You.’ We applaud the multiple achievements of this one film; its brilliance in film production, its fantastic feature as part of an integrated campaign and its inspiring inter­active application that made it travel and live on it’s own. This little epic film made a big impact. You are our ’Hero’.”

Visual effect:
Swiss med ”Change perspective” för SAAB.
Motivering: ”Med charmerande lekfullhet och exceptionell fingertoppskänsla har årets vinnare skapat verklighetstrogna effekter som avlöser varandra i perfekt harmoni med ljudbild och live action. Varje visning bjuder på något nytt att upptäcka och de visuella effekterna lyfter filmen till en utsökt sammansatt och välsmakande helhet.”

Bästa reklamfilm:
B-Reel Films med ”Knullträdet” för Socialstyrelsen.
Motivering: ”Årets film har lyckats skapa ett eget och spännande uttryck i dissonansen mellan smäktande musik och ett lite skitigt, osentimentalt bildspråk. Tillsammans med utmärkta skådespelarinsatser och ett regiarbete som hela tiden balanserar mellan hedonism och samvete kan vi inte annat än dra upp rullgardinen och applådera. Filmen både berör och besvärar och får oss att verkligen inse vikten av att använda skydd och hålla knullträdet borta från ohälsa. Grattis B-Reel Film!”

Årets regissör

Max Vitali
Motivering: ”För att lyckas som reklamfilmsregissör i lilla  Sverige måste du vara bra på grupparbete, kunna trolla med små medel –  och samtidigt hålla kreativ nivå som de bästa internationella  kollegorna. Både bredd och spets behövs, begåvning för personregi, och  koll på hantverket förstås. Vi vill få både skrattanfall, gåshud och en  tår i ögat. Allt det där klarar årets bästa regissör: Max Vitali.”

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.