Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Maxad MINI-kampanj

Publicerad: 8 oktober 2010, 08:35

På 1,5 år har brand-expericence-byrån JJ Partners fått tiotalet anställda och en byråintäkt på 15 miljoner kronor. Bakom byrån ligger före detta höjdare från Lowe Brindfors. Nyligen vann byrån ett prestigefullt uppdrag för BMW:s affärsområde MINI.


Ämnen i artikeln:

BMW

truefalse

Johan Nilsson, Magnus Löwenhielm och Mats Jämterud återfinns i dag på JJ Partners som ligger bakom MINI:s kampanj för den nya modellen Countryman.

En pop-up-affär på Biblioteksgatan i Stockholm och den nya modellen MINI Countryman i glasfiber upphängd utanför Sturegallerian samt vid Avenyn. Nu kan Resumé berätta att doldis­byrån JJ Partners ligger bakom.

Byrån tillhör Aegis och består bland andra av Lowe Brindfors förre cd Johan Nilsson, förre ad:n Magnus Löwenhielm och Mats Jämterud, som efter två år på Brindfors skapade en framgångsrik brand-experience-verksamhet, Octagon, för byrån.
– JJ Partners är relativt nystartat, men vi är inga duvungar precis. Vi arbetar med icke traditionella mediebyråval för att komplettera reklambyrån, säger Mats Jämterud, vd på byrån.

För BMW har uppdraget gällt att lansera MINI Country­man i Sverige. Bilen skiljer sig från en vanlig MINI bland annat genom att den har fyra dörrar och fyrhjulsdrift:
– MINI har en relativt begränsad målgrupp och är en välutrustad och exklusiv bil inom sitt segment. Då marknaden är begränsad och MINI har byggt in mycket ­attityd i sitt varumärke krävs det att man jobbar lite smartare, säger Mats Jämterud.

Han menar att många reklambyråer oftast börjar med traditionella medieval, men i JJ Partners värld är inte det utgångspunkten. För det mesta är uppgiften att skapa varumärkesupplevelser som gör konsumenten till en aktiv deltagare. Det görs ofta genom en kombination av traditionella medier och en brand-experience-lösning. Eller som i MINI-fallet med en pop-up-affär där inte bara bilen är till salu, utan även accessoarer och information som kan dramatisera varumärkesupplevelsen.

Eftersom kampanjen fortfarande rullar kan marknadschefen Fredrik Ellsäter bara ge en fingervisning om resultatet. Men det ser bra ut:
– Preliminär statistik över besökarantal och provkörningar visar att vi har överträffat våra mål, säger han.

En anledning till att BMW har valt JJ Partners är att man redan samarbetar med Aegisbyråer som Carat. En annan att budgeten för just MINI Countryman är betydligt större än vid tidigare kampanjer och därmed ger utrymme att tänka bredare. Enligt Fredrik Ellsäter har samarbetet gett mersmak:
– Vår huvudbyrå för MINI, BMW och Rolls-Royce är Jung von Matt, men vi kan inte utesluta att JJ Partners även får arbeta med våra övriga varumärken, säger han.

I slutet av oktober väntar nästa fas av MINI Countryman-kampanjen, en mobiltävling – ”Reality gaming”.

Men det är inte bara BMW som står högt på dagordningen­ hos JJ Partners. Inom kort räknar byrån med att landa ett större globalt kontrakt.

Varför har ni hållit så låg profil?
– Våra kunders synlighet och framgång är viktigare än vår egen, säger Mats Jämterud.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

BMW

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.