Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

McCain åker snålskjuts – på McCain

Publicerad: 26 augusti 2008, 06:14

McCain vill in i Vita huset. Inte bara John McCain utan nu kräver livsmedelsföretaget McCain Foods att få folkets röst. Samtidigt kandiderar Captain Morgan till presidentposten med löftet att ”Putting the party back in politics".


Om förra presidentvalet i USA ärr bloggarnas genombrott så är årets val reklamkampanjernas val. Och då gäller det inte de presidentkandidaternas egna kampanj utan varumärken som åker snålskjuts på valet.

I veckan drar livsmedelsföretaget McCain Foods igång en ny reklamkampanj i USA Today med temat "Why McCain should be in the White House." Kampanjen är för företagets djupfrysta pommes frites. Eftersom inga transfetter används vid friteringen påpekar man i kampanjen att "McCain goes to war over oil." För att inte stöta bort demokrater flirtar McCain även med Obama med "Recipes for Change".

McCain Foods har dock inte bestämt vem som ska bli deras vice potatis. En företrädare för företaget säger till AdAge att man ska ta kontakt med John McCain innan man drar igång kampanjen.

Det här är inte enda försöket att från varumärken att sno åt sig uppmärksamhet från den pågående presidentkampanjen.

Captain Morgan, ägt av världens största sprittillverkare Diageo, driver en mer studentikos kampanj där kaptenen själv kandiderar till presidentposten. Han går till val med löften om två dagars arbetsvecka, heta partyn och fyllechaufförer.

Se "Captain Morgan for president" nedan:

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.