Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

McCann gör en Lillstrumpa

Publicerad: 15 April 2009, 14:53

En samling strumpdockar har intagit Youtube. Avsändare är McCann Malmö, King Edward och Region Skåne. Filmen är en ”behind the scenes” till den reklamfilm som släpps i maj om det nya hälsovalet i Skåne.


Ämnen i artikeln:

Region SkåneMcCann Malmö

Under påsken började Region Skåne skicka ut brev till alla skåningar om det nya hälsovalet. Här är kampanjen med strumpdockor, signerad McCann Malmö och King Edward, som ska få folk att göra aktiva val.

Hälsoval Skåne går ut på att alla har rätt att välja sin egen vårdenhet/vårdcentral. Strumpdockorna ska på ett lättsamt sätt få folk att uppmärksamma nyheten.

– Tidigare har vi jobbat mycket med skor och fötter. Det ville vi jobba vidare med. Vi vände oss till de byråer som vi tidigare upphandlat och bad dem komma med idéer på temat ”jag går vart jag vill”. De fick i uppdrag att hålla sig till den blå färgen och tänka fötter. McCann Malmö slog huvudet på spiken genom att ta upp fötterna ur skorna – det tyckte vi var en listig lösning på det hela, säger Katarina Otz, kommunikatör på Hälsoval Skåne.

Strumpdockorna, som intervjuas på stan, ska representera olika kön, åldrar och nationaliteter.
– Målgruppen är 1,2 miljoner personer i alla åldrar möjliga åldrar. Som Region Skåne är det viktigt att vi förhåller oss till alla. Och strumpor är ju ganska universiellt.

Huvudfokus i kampanjen ligger annonser i de skånska morgontidningarna. Nästa vecka startar även en del med busskyltar och i maj släpps reklamfilmen.

Vad vill ni säga med idén?
– Att man kan välja vart man vill gå utan att någon kan säga nej.
Kampanjen kommer att gå fram till den 20 maj.

Varför gjorde ni filmen på Youtube?
– Man blir väldigt lätt förälskad i sådana här strumpor och i det kreativa tillståndet när vi började snacka om intervjuerna på stan så föddes idén.

Vad har ni för budget?
– Det beror lite på hur man räknar, breven kostar bland annat en massa pengar. I nuläget ligger det på 2,5 miljoner och då pratar jag produktion av film plus annonser, säger Katarina Otz.

Otz är mycket nöjd med idén från McCann Malmö och säger att den dessutom fick en positiv bieffekt.
– Det är många 60- och 70-talister som tänker på 80-talsbarnprogrammet Lillstrumpa och Syster Yster och blir nostalgiska. Det är en målgrupp som kanske inte annars tänker så mycket på vårdval och då är det kul att vi fick en sådan bonuseffekt.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Region SkåneMcCann Malmö

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.