Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 5 december 2013, 11:43
Foto: Pressbild.
We Effect, tidigare kooperation Utan Gränser, kör en julkampanj där man genom att köpa en kub i plexiglas kan bidra till att minska effekterna av naturkatastrofer. McCann ligger bakom kampanjen.
139 miljoner människor drabbades av naturkatastrofer under förra året, enligt sammanställningar från FN, OECD, DAC och Röda Korset.
Beräkningar visar också att 10 kronor som investeras i förebyggande åtgärder sparar 40-240 kronor i hjälpinsatser när katastrofen väl är ett faktum.
– Vi kan inte förhindra katastrofer. Men vi kan minska effekterna genom att redan nu stödja fler människor att odla grödor som tål torka eller bygga hus som bättre står emot stormar och jordbävningar, säger Jakob Lundberg, chef för utveckling och policy på We Effect i en kommentar.
Organisationen erbjuder nu möjligheten att köpa loss en del av en framtida katastrof, vilken är visualiserad i form av en svart kub i plexiglas.
Kuben kan fästas på alltifrån halsband och nyckelringar till armband.
McCann ligger bakom kampanjen
– Vår kampanjidé handlar om att vi säljer ”delar av en katastrof” till människor som vill bidra, säger Thomas Gibson senior account director på McCann i en kommentar.
I kampanjen ingår också att med hjälp av allmänheten kräva att Sveriges regering gör sitt för att minska katastrofernas effekter genom ett ökad stöd för ett hållbart jordbruk.
– Jordbruksbiståndet har dock reducerats kraftigt de senaste decennierna och är i dag nere på under tre procent av biståndsbudgeten, säger Jakob Lundberg i en kommentar.
We Effect (före detta Kooperation Utan Gränser) är en biståndsorganisation som har varit verksam sedan 1958.
Karl-Johan Byttner