Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

McCann-profil och barnstjärna död

Publicerad: 24 september 2014, 12:25

Eileen McKenna.

Eileen McKenna började med reklam tidigare än de flesta – hon var den första barnstjärnan i en legendarisk kampanj "Breck girl" för Breck Shampo – en kampanj som rullade i hela 40 år. Hon gjorde senare karriär i reklambranschen och betraktades som en "pelare" för L´Oréal-kontot.


Ämnen i artikeln:

McCann

Eileen McKenna har dött i cancer vid 61 års ålder.

Hon inledde sin bana i reklambranschen redan vid fyra års ålder i en kampanj för kopieringmaskinen Xerox 914, enligt Adweek.

Tio år senare medverkade hon i en reklam för Xerox 4000, vilken inkluderade hennes brorsdotter som spelade den lilla flicka Eileen McKenna en gång var.

Hon medverkade i den klassiska reklamkampanjen "Breck Girl" för Breck Shampo som kördes mer än 40 år och hon vann även "Breck Girl of the Year".

Hon har under de senaste 15 åren varit senior kundansvarig på McCann i New York och då framförallt för L´Oréal-kontot.

Både Xerox-kampanjen och Breck Girl-kampanjen har funnits med i utställningar hos Smithsonian Museum of American History, enligt Adweek.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

McCann

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.