Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

McCann ror hem försäkringsjätten Zurich

Publicerad: 7 Maj 2013, 14:36

Foto: Pressbild.

Interpublic Group, IPG, vinner Zurich. McCanns globale chefskreatör tillika Norden-chef Matias Palm Jensen har i allra högsta grad varit involverad i pitchen: – Det har blivit en hel del turer fram och tillbaka till Schweiz om man säger så, säger han.


Ämnen i artikeln:

McCannIPG

Interpublic Group, IGP, med reklambyrån McCann i spetsen kammar hem ett  ytterst prestigefullt uppdrag – Zurch Insurance Group.

Matias Palm  Jensen har varit djupt involverad i pitchen:
– Det är ett av världens  största försäkringsbolag. Det är inte så många stora globala pitcher  man blir inbjuden till av den här kalibern, säger han.

Han tycker  dock att det är Zurichs uppgift att förklara vad som fällde avgörande,  men tror ändå att nätverket som sådant var till byråns fördel.
–  Många tror att man är global bara för att man befinner sig på internet,  men det gäller  att ha strukturer över många länder. Det är också  viktigt att känna till vilka regionala egenheter och aspekter som gäller  i de olika länderna, säger Matias Palm Jensen.

Han menar att  kommunikationen för att försäkringsbolag i exempelvis Brasilien kan  skilja sig västentligt åt i förhållande till kommunikationen för ett försäkringsbolag i ett  land som Schweiz.

McCanns avtal med Zurich löper under flera år. Matias Palm-Jensen menar att försäkringsbranschen har stora utmaningar framför sig:
– Bankvärlden  ligger exempelvis betydligt längre fram än försäkringsbranschen inom  det digitala området, säger Matias Palm Jensen.

Han berättar också att han gästade Mobile World Congress i Barcelona i februari. Här  är trenden tydlig sedan ungefär två år tillbaka. Experterna räknar med  att den stora utvecklingen kommer att ske inom hälsoområdet samt inom  försäkringsbranschen, enligt Matias Palm Jensen.

Här är ett exempel  att man som försäkringsbolag kan låta försäkringspremien öka eller  minska i förhållande till personens körstil.

Matias Palm Jensen menar dock att försäkringsbranschens allra största utmaning består i att komma närmare kunden:
–  Jag tror att man tänker att det finns lite av en dresscode när det  gäller kommunikation för försäkringsbolag och en dresscode för  försäkringsmäklare. Men nu är det inte så längre, utan allt har börjat  bli mer personligt, säger Matias Palm Jensen.

Det finns ofta massa klausuler när man väl vänder sig till försäkringsbolaget när man har råkat ut för något?
–  Jo, här måste man bli mer transparent. Det är såklart en kostnadsfråga  vad konsumenten är beredd att betala, men det är klart att det går att  förändra synen på försäkringsbolag, säger Matias Palm Jensen.

Ett  försäkringsbolag handlar ytterst om att ju fler som går ihop desto  säkrare är man – försäkringsbolaget fungerar som mellanhand, resonerar  Matias Palm Jensen.

Han påtalar samtidigt att Zurich är väldigt stora inom B2B-området.

Zurich är mig veterligen ett av de allra tyngsta försäkringsbolagen med riktiga anor?
– Jo,  men Zurich måste förändra bilden av sig och hänga med i sin tid.  Vinsten är verkligen en stor fjäder i hatten. Det går bra nu, säger  Matias Palm Jensen.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

McCannIPG

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.