Reklam
McCann Stockholm i pitch om Finnairs globala konto
Publicerad: 5 november 2012, 11:30
Foto: Pressbild.
Finnair är ute i stor global pitch. McCann Stockholm är den enda svenska byrån bland sju som slåss om flygbolagets globala reklamkonto.
LF
Linus Fremin
Resumé har tidigare skrivit om uppgifterna att det finska flygbolaget Finnair går ut i en global pitch där syftet är att hitta någon som kan ha hand om deras internationella marknadsföring och möta företagets tillväxtmål i Asien.
Detta innebär att Finnairs samarbete med reklambyrån SEK & Grey kan ta slut efter hela 77 år tillsammans.
Nu bekräftar Finnair uppgifterna om att de är ute i pitch.
– Vi är stolta över vårt samarbete med SEK & Grey, men vi letar efter en ledande global reklambyrå som kan ta fram ett koncept som funger på alla våra marknader i världen. Vi vill även centralisera all vår kommunikation till en reklambyrå, säger Finnairs globala varumärkes- och marknadsdirektör Jarkko Konttinen till Resumé.
Varför går ni ut i pitch nu?
– Vi bygger en marknadsföringsplan om sju år från och med nästa år och fram till 2020 som ska leda oss till målet om att dubbla vår trafik till Asien. Vi behöver komma igång med det arbetet så fort som möjligt.
Pitchprocessen kommer att pågå nästan sex månader och då nästan 90 procent av Finnairs marknadsföringsbudget riktar sig utanför Finland är utgångspunkten att hitta ett globalt koncept.
Vilka byråer deltar i pitchen?
– Det kan jag inte kommentera, säger Jarkko Konttinen, men bekräftar att det handlar om sju byråer.
Enligt uppgifter till dagens pappersupplaga av finska affärstidningen Kauppalehti deltar två finska byråer, Finnairs nuvarande byrå SEK & Grey samt TBWA Helsinki, holländska Arnold Amsterdam, brittiska Legas Delaney London, tyska Scholz & Friends, sydkoreanska Cheil samt en byrå från Sverige: McCann Stockholm.
Resumé har utan framgång sökt Pia Grahn, chief growth officer McCann Norden och Anders Nyström, managing director på McCann Stockholm, för en kommentar.