Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

McCann Stockholm vann Visit Swedens pitch

Publicerad: 24 oktober 2012, 12:34

Maria Ziv.

Resumé kan avslöja att McCann Stockholm vann den annorlunda pitchprocessen från Visit Sweden och får nu ett ansvar för helhetskommunikationen. – Vi behövde någon som knöt ihop allt, säger marknadschefen Maria Ziv till Resumé.


Ämnen i artikeln:

McCann StockholmVisit Sweden

Grand Prix- och Guldäggsvinnande Visit Sweden gick i augusti ut med att  de söker ny byrå. De gjorde det genom en tweet från marknadschefen Maria  Ziv:

"Vilken byrå har Sveriges främsta digitala kommunikatörer? Visit Sweden söker byrå till nytt koncept."

Runt 47 byråer var med i matchen från början. 13 byråer fick sedan en "förbrief". En sorts förinbjudan där förutsättningarna klargjordes  och eftersom det var en kort tidsplan frågades de om de hade tid med  pitchen.

Det slutade med att fyra byråer pitchade om uppdraget. Segrande blev McCann Stockholm.

– Alla har gett oss jättefantastiska förslag. De har hållit en enormt hög  nivå. Vi vill ha något som samlar all vår information. Vi har tidigare  fokuserat mycket på ren destinationsmarknadsföring och några stora  projekt, men nu behöver vi något som samlar all kommunikation, säger  Visit Swedens marknadschef Maria Ziv till Resumé.

Den nya kommunikationen kommer att fokusera på ett antal ämnesområden: mat, film och litteratur, natur, hållbarhet, mode samt svensk livsstil. Det sistnämnda vilket deras prisbelönade Twitter-kampanj "Curators of  Sweden" är ett exempel på.

– Vi vill inte ha en massa med olika kommunikationsgrepp, utan något som knyter  ihop allt. Konceptet som McCann har tagit fram bygger mycket på det,  säger Maria Ziv.

– Vi kallar det "Sharing Sweden". Konceptet skapar en helhet och fungerar  både på destinations- och imagenivå. Vi vill även bredda våra  samarbeten utanför turismbranschen, vilket konceptet fungerar väl  med.

Nyligen avslöjades det att ni tvingas minska medieinvesteringarna  till följd av minskade anslag från regeringen för 2013 och 2014, hur  påverkar det er framöver?
– Av mycket av vår kommunikation så står vi bara för en del av  finansieringen. Vi lägger i snitt 15 procent av kommunikationsbudgeten i projekt,  resten kommer från resten av de som exponeras. Vi hoppas därför att den här  neddragningen inte påverkar dessa projekt. Det gör det även ännu viktigare att  ha ett samlat koncept, säger Maria Ziv.

– Det blir tyvärr vissa personalneddragningar, men koncept- och budgetmässigt hoppas vi kunna jobba på så som vi hade tänkt.

Visit Sweden har samarbetat med byrån Volontaire kring det  uppmärksammade "Curators of Sweden", som har vunnit Guldägg, Clio och  Grand Prix i Cannes. Det samarbetet påverkas inte franöver, enligt Maria Ziv.

– Konceptet som McCann kom med var överlägset bäst och vi behövde något  som kunde knyta ihop allt. Jag vill plocka ut det bästa av alla byråer  och Volontaire är en av Sveriges bästa byråer när det till exempel gäller att engagera och skapa interaktivitet.

Att du annonserade pitchen via Twitter, rekommenderar du det till andra marknadschefer?
– Ja, det var en väldigt rolig process och det dök upp byrånamn som jag  inte hade på min lista innan. Det kräver lite mer arbete, men jag  rekommenderar det verkligen!

Linus Fremin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.