Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

McCann tappar Tre

Publicerad: 22 December 2014, 09:43

Marie Schnell Carlén, vd McCann Stockholm.

Foto: Andreas Elgstrand.

UPPDATERAD Tre Konsument har valt Åkestam Holst som ny reklambyrå. Det innebär att McCann tappar uppdraget: – McCanns koncept Mannen från 3 har blivit lite av vår själ, men vi har jobbat med McCann i fyra år och precis som alla andra ser vi över våra byråsamarbeten, säger Gina Azaric, marknadschef på Tre Konsument.


Ämnen i artikeln:

McCannTreGina AzaricMarie Schnell Carlén

McCann har haft en kämpig period ett bra tag.

Förutom att man har tappat en rad nyckelpersoner har byrån förlorat både K-Rauta och Statoil.

Man tappade även Tre Företag till Ingo under 2013.

Nu avslutar man alltså 2014 med att tappa Tre Konsument.

Tre väljer i stället Åkestam Holst.
- Åkestam Holst är otroligt duktiga på långsiktig varumärkesvård och i vår dialog med byrån visade man stor förståelse för vår digitala strategi – "Always On", säger Gina Azaric.

Hon vill ändå poängtera att hon tycker att McCann har gjort ett jättebra jobb för Tre.

- Vi har jobbat fyra år och tog fram konceptet Mannen från 3 som lanserades 2012 och det var en framgångssaga. Med hjälp av det tog 3 större marknadsandelar och positionerade sig som utmanare på konsumentmarknaden, säger Marie Schnell Carlén, vd på McCann Sthlm.

Under hösten har McCann tagit fram ett nytt taktiskt koncept för att förnya bilagen av varumärket, vilket bygger på artistsamarbeten och upplägget har fallit väl ut enligt olika undersökningar, hävdar Marie Schnell Carlén.

Hur ser du på alla kundförluster?
– Vi har jobbat otroligt hårt på att bygga en förtagskultur och stärka de kundrelationer vi har och bortsett från Tre så har vi lyckats med det. Vi har också jobbat mycket med newbiz och fått in fem nya kunder, vilka dessa är vill jag be att få återkomma om, säger Marie Schnell Carlén.

McCann håller även på att nyrekrytera.
– Vi är inne i mer expansiv fas än vad folk kanske tror, säger Marie Schnell Carlén.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.