Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

McCann-vd:n om Statoil-förlusten

Publicerad: 7 Mars 2014, 11:43

Marie Schnell Carlén.

Foto: Pressbild.

Resumé kunde tidigare idag berätta att Statoil Fuel & Retail väljer SMFB och F&B Factory, där den sistnämnda ska distribuera sitt kommunikationskoncept på åtta marknader.


Ämnen i artikeln:

StatoilMcCannMarie Schnell Carlén

Mc Cann Sthlms:vd, Marie Schnell Carlén, uppger att hon kallt hade räknat med att Statoil-uppdraget skulle gå till någon annan.

–  Vi har ju tappat uppdraget på grund av att Statoil har en  centraliseringsstrategi som utgår från Norge. Vi har haft ett jättebra  samarbete med Statoil under de år som vi har jobbat med bolaget, säger  hon.

Hon anser att centraliseringsstrategin är en effekt av att  Statoil sålde av sin retail-del till det kanadensiska bolaget  Alimentation Couche-Tard.

Hon hävdar också att McCann inte ens har budgeterat med Statoil i år. Det vill säga kundförlusten får ingen märkbar ekonomisk effekt på budgeten.

– Vi hade en känsla för att det skulle landa i det här, säger hon.
McCann har jobbat med Statoil i flera år och samarbetet löper nu ut den sista juni i år.

Marie  Schnell Carlén menar att även om McCann hade vunnit pitchen så hade  uppdraget hamnat i Norge med endast viss produktion i Sverige.

Marie Schnell Carlén uppger dock att McCann i Oslo har kvar vissa uppdrag på koncernnivå för Statoil.

Hon  tycker det är svårt att lyfta fram något specifikt som hon känner sig  extra stolt över när det gäller uppdraget för Statoil, utan är generellt  sett nöjd med byråns insats.

Ni har en kämpig period. Ni har tappat massa nyckelpersoner och förlorat både K-Rauta och Statoil?
–  Det låter mer än vad det är. Statoil var ett stort uppdrag, men K-Rauta  var en av våra minsta kunder, säger Marie Schnell Carlén.

McCann har sedan tidigare storkunder som Tre, SEB och Max.

Så det är inga sura miner med andra ord?
–  Nej, vi har mycket på ingång för byrån och den nya designgruppen,  Scandinavian Design Group, får in nya kunder hela tiden. Men vi tar  gärna emot andra bensinbolag. Vi är skitbra på bensinbolag och retail,  säger Marie Schnell Carlén.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.