Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

McCanns förlust: 97 Mkr

Publicerad: 11 Augusti 2014, 13:15

Marie Schnell Carlén.

UPPDATERAD. McCann i Sverige gör en förlust på nästan 100 miljoner kronor. Stora intäktsbortfall, omstruktureringskostnader och en saftig nedskrivning ligger bakom raset.


Ämnen i artikeln:

McCann StockholmMRM StockholmMcCann

I det färska bokslutet som Dagens Media har tagit del av redovisar McCann Worldwide, där McCann Stockholm och Scandinavian Design Group ingår, ett stort ras. Mot bakgrund av händelserna de senaste åren, där flera storkunder har lämnat och personal har fått sluta, är det inte oväntat. Men siffrorna lyser illrött.

Omsättningen minskar med 40 procent till 79 miljoner kronor. Rörelseförlusten blev därför nästan 36 miljoner kronor, vilket kan jämföras med knappt 11 Mkr 2012.   Resultatet på sista raden blir en förlust på svindlande -97,1 miljoner kronor.

En viktig förklaring är att koncernen skriver av 51 Mkr i värde från det tidigare dotterbolaget Starsky Digital Industries, som numera ingår i MRM Stockholm.   Antalet anställda minskade till 57 (74) under verksamhetsåret.

Vid årsskiftet avyttrades verksamheten i Göteborgsbaserade Momentum till två av medarbetarna, och i våras tog Marie Schnell Carlén över som vd för McCann Stockholm.

"Fokus ligger på nykundsanskaffning och stabilisering av nuvarande kundrelationer. I tillägg till detta ska samarbetet med de nordiska systerbolagen utökas och underlättas" skriver byrån i verksamhetsberättelsen om 2014, enligt Dagens Media.

Dotterbolaget MRM Stockholm redovisar sina siffror för sig. Byråns omsättning minskade med sju procent till 55,5 Mkr och rörelseresultatet landade på -4,3 Mkr.

Resumé har sökt Marie Schnell Carlén för en kommentar.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.