Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 17 maj 2017, 08:14
Foto: Faksimil
McDonalds drar tillbaka brittiska reklamfilmen "Dad" som kritiserats för att exploatera barn med förolyckade föräldrar.
McDonalds drar tillbaka reklamfilmen "Dad", producerad av Leo Burnett London, efter massiv kritik i sociala medier, det rapporterar Guardian. Reklamfilmen, som visats i Storbritannien, kretsar kring en ung pojke som frågar sin mamma hur hans förolyckade pappa var. Enligt mammans beskrivning är de inte speciellt lika – förutom att de har samma favoritburgare på McDonalds.
Kritiker menar att reklamfilmen är "cynisk", "exploaterande" och att den skadar barn som själva förlorat sina föräldrar. McDonalds försvarade inledningsvis filmen men drar nu tillbaka den. I ett uttalande till Guardian och BBC skriver McDonalds: "Vi ber om ursäkt till alla de som känt sig illa till mods av reklamfilmen, det var aldrig vår mening. Vi ville lyfta McDonalds roll i våra kunders vardagliga liv – både under goda och dåliga tider".