Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

McDonalds har kidnappat Asterix i Frankrike

Publicerad: 24 augusti 2010, 08:02

McDonalds har gjort bort sig i Frankrike igen. Snabbmatskedjan lät Asterix och hans vänner festa på en McDonaldsrestaurant. ”Har amerikanerna till slut skalperat den oövervinnerlige gallern”, frågar Le Monde.


Ämnen i artikeln:

McDonalds

McDonalds lyckas ofta göra bort sig i Frankrike. Fransmännen ser snabbmatskedjan som ett utryck för amerikansk imperialism och hot mot det som man anser är den stora franska matkulturen.

För tio år sedan blev den franske bonden José Bové antiglobaliseringshjälte efter at ha slagit sönder en McDonaldsrestaurang. Förra året blev det ramaskri bland fransmännen när McDonalds ville öppna en restaurang nära Louvren i Paris.

Men de proteserna kan inte mätas mot ramaskriet efter att amerikanerna kidnappat Asterix, den franske seriehjälten som blivit en populärkulturell symbol för fransk självständighet.

Den som läst Asterixserier vet att alla hans äventyr med den tjocka kompisen Obelix slutar med att man hemma i byn har en jättefest. Det är på det temat som McDonalds nu använder Asterix i sin reklam skapad av Euro RSCG.

”Har himlen fallit ned på deras huvuden?”, ”Asterix har blivit offrad som ett vildsvin”, är några kommentarer bland upprörda franska bloggar och de franska tidningarna jämför med Astrix framgångsrika kamp mot Romarriket men den mindre framgångsrika mot USA.

Förlaget Albert René äger bildrättigheterna men förnekar nu att Asterix sålt ut.
”Asterix är fortfarande en rebell. Han jobbar inte för McDonalds utan med McDonalds. Vi försvarar inte skräpmat”. Försäkrar en talesman för förlaget.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

McDonalds

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.