Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 19 april 2011, 11:55
1955 öppnades den första McDonalds-restaurangen i Des Plaines utanför Chicaco, Illinois. Nu lanserar McDonalds Sverige hyllningskampanjen ”A tribute to the beginning”.
Kampanjens slogan ”A tribute to the beginning” syftar till att hylla den allra första McDonalds-restaurangen som öppnades i USA 1955.
Den nordiska kampanjen omfattas av åtta olika reklamfilmer som bygger på intervjuer med personer som var med när restaurangen slog upp portarna för första gången. Kampanjen kommer även att synas som utomhusreklam, webb och på Facebook.
– Vi har bland annat intervjuat en kille som jobbade på premiärrestaurangen och en av de allra första gästerna. Vi hittade dem via Facebook faktiskt, säger Staffan Ekstam, marknadschef McDonalds Sverige.
I samband med kampanjen lanserar McDonalds även en ny hamburgare som kommer att kallas just ”1955” och ligger kvar på menyn under sommaren.
– Det blir en smaskig sak med kryddig ketchup, BBQ-sås och lök, säger Staffan Ekstam.
Bakom byråarbetet ligger reklambyrån DDB, mediarådgivningsbyrån OMD och kommunikationsbyrån JKL.
Tre av kampanjfilmerna:
Malin Carlehäll