Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

McDonalds "kapade" Max rabatter i Göteborg

Publicerad: 7 April 2009, 08:52

I hamburgerkrig och kärlek är allt tillåtet. McDonalds svarade på Max etablering i Göteborg förra veckan med att acceptera konkurrentens specialerbjudande: 10 spänn för originalmålet. (UPPDATERAD)


”Självklart tar vi emot Max kuponger”

Det var i fredags som Max öppnade sin första restaurang i centrala Göteborg.
Föga räknade den norrländska hamburgeruppstickaren med att konkurrenten McDonalds laddat för en gerillamanöver på sin egen hemmaplan.

När Max delade ut sitt specialerbjudande 10 spänn för originalmålet svarade McDonalds helt sonika med att lösa in konkurrentens flotta erbjudande.
”Självklart tar vi emot Max kuponger” var erbjudandet som mötte McDonalds gäster.

Visserligen hävdar allt fler kommunikationsexperter att bolagen inte längre har kontrollen över sina varumärken. Men det gäller nog i första hand i relationen med konsumenterna. När direkta konkurrenter tar sig samma friheter blir läget förstås lite annorlunda. Men vad vet man: konkurrenterna kanske kan förenas i glädjen att de gemensamt driver sin marknadnisch inom snabbmat.

Anders Forssten, är Max marknadschef:
– Det är förstås lite genant. Samtidigt är det förstås roligt att de verkar vara så skraja för oss att de tar emot våra kuponger. Faktum är ju att McDonalds ger oss reklamutrymme i sina restauranger.

Har ni någon koll på hur många av era kuponger som lösts in?
–  Nej, och visst tangerar det också marknadsföringslagen när de använder vårt material i sin marknadsföring. Det är på gränsen.

Men det kan du väl bjuda på om du känner att ni får ut ert budskap?
– Ja, det är väl positivt.

Vad gör ni mer kampanjmässigt i Göteborg?
–  Vi kör en del utomhus och gör många riktade kampanjer, som flyers. Det rullar för fullt.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.