Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

McDonalds kaxiga svar till Max

Publicerad: 26 april 2019, 09:04

När Max öppnade på Södermalm kampanjade man med gammal söderslang. Nu kontrar McDonalds, som funnits på Söder sedan 80-talet, med att slangen numera låter som både värmländska, göteborska och dalmål.


Ämnen i artikeln:

Reklam

För ett par veckor sedan öppnade Max upp sin första restaurang på Södermalm i Stockholm. Restaurangen är med sina 260 sittplatser den största inom koncernen.

Vid lanseringen köpte man annonsutrymme i Södermalms lokaltidningar och på utomhustavlor i närheten av restaurangen. I annonserna använde Max och byrån JMWGolin gammal söderslang för att hylla området.

Nu får de svar från huvudkonkurrenten McDonalds. "Donken" har funnits på Södermalm sedan 80-talet och andemeningen av svaret är att McDonalds kan sitt söder och vet att den klassiska södermalmsslangen lever en tynande tillvaro.

"Vi vill bara ta tillfället i akt och berätta för er att det har hänt en del sedan vår stadsdel kallades knivsöder. Ja, södertugget har också förändrats, och det kanske inte är så konstigt. Idag består nämligen Södermalm till stor del av göteborgare, värmlänningar och dalmasar. Till och med norrlänningar!

Så om ni skulle bli sugna på riktigt goda hamburgare, som dessutom serveras till bords, är ni välkomna till McDonald's på Folkungagatan 50, Hornsgatan 88, Götgatan, Sluss... äh, vi har ju varit här sedan 80-talet. Ni vet var vi finns." lyder copytexten i annonsen.

Budskapet kommer att synas i Södermalmsnytt och på utomhustavlor i närområdet. Tilltaget är signerat Nord DDB och uppdragsgivare är André Singh.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.