Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

McDonalds's driver med marknadsföringstrend med fejkvarumärke

Publicerad: 19 Augusti 2019, 08:06

För några år sedan gjorde McDonald's en stor sak av sina McD-brandade klädkollektioner. Nu raljerar hamburgerjätten med trenden genom det fejkade märket Schnuggs som bland annat erbjuder portmonnäer med kryddstarka chicken nuggets.


Ämnen i artikeln:

McDonald´sReklam

Minns ni hur det svenska skidlandslaget klädde i sig ställ helt täckta av Big Mac-tryck. Big Mac-kollektionen våren 2015 fick stort genomslag och belönades bland annat i Resumés tävling Månadens kampanj. Sedan dess har hamburgerkedjan slöppt flera kollektioner såsom The McDelivery Collection två år senare. Sedan dess har flera av konkurrenterna inspirerats av greppet, exempelvis tog KFC nyligen fram en bucket hat. Så sent som i juni släppte lågprisvarumärket Eldorado en kollektion sprungen ur deras populäraste produkter.

McDonald's i Storbritannien väljer nu att gå all-in på det ironiska spåret tillsammans med Leo Burnett i London. I samband med lanseringen av Spicy McNuggets har byrån skapat
fejk-varumärket Schnuggs i en kampanj som riktar sig till målgruppen 16-24 år och i sig är en passning till samtidens fäbless för varumärkessamarbeten (Supreme). På så sätt driver McDonald's med ett existerande beteende inom Generation Z.

– Vi hämtade inspiration från kultliknande märken som kan få unga att bli galna över deras senaste produkter. Att skapa ett falskt klädmärke för att marknadsföra vår nya Spicy McNuggets kändes som ett bra tillfälle att ta vara på , säger Graham Lakeland, kreativ chef på Leo Burnett London till AdWeek.

Tidigare har Dunkin gjort av trenden genom fejkvarumärket Espresso-Wear.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

McDonald´sReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.